Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-02, 15:58   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Hur rädda obsolete objekt?

På kort tid har antalet obsolete objekt i min Content ökat starkt. På en månaders tid från 1 till 8. Puntanens fina träd har drabbats av fyra. Jag har även sett andra exempel kopplade till DLS som drabbats på samma vis.

Det är tydligt att N3v gått till aktion mot äldre objekt, vilket säkert framöver kommer att drabba våra svenska objekt.

Går det att rädda objekten? Ja, genom att klona, en lätt operation - och det bör man kunna göra utan tillstånd.

Om jag klonar ett av Putanens objekt så bytas hans namn (author ID) och kuidnummer mot mitt. Däremot ligger Putanen kvar i den klonade config-filen. Vad krävs då för att en domstol i princip skulle ga klartecken:

A/ Mitt namn får inte stå som Author ID, det är snudd på brottsligt.

B/ Mitt kuidnummer kan vara kvar. Då kan man spåra ”klonaren”. Det är bra.

C/ Syftet är att rädda objekt från kommersiella intressens dödskallestämpel. Sånt tycker domstolar om.

D/ Det klonade objektet får inte användas i kommersiella syften (läs N3v). Det bör dessutom användas inom en begränsad grupp (läs Forum).

B, C och D talar för kloning, A förhindrar.

Alltså måste man kunna byta namn i Content under Author ID. Det går att privat klona objekt under ”klonarens” namn, men inte om banan exempelvis skall läggas ut i Forum. Det ser dessutom väldigt fult ut.

Då är den avgörande frågan självklar: Vet någon hur man gör? Själv är jag otillräckerlig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.