|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2013-02-24, 15:35 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Ett träd ...
... gör ingen skog, men det är en början.
Totte började med en bild på en björk här och jag slängde ihop ett objekt av den. Delvis för att uppmuntra till fortsatt arbete, delvis för att testa nya Blender 2.6 och RW exporten: http://forums.uktrainsim.com/viewtop...f=373&t=127680 Han har börjat frilägga den ordentligt, jag har bara fuskat snabbt och grovt. Tog det värsta först och sedan använt färgväljaren för att ta det mesta av bakgrunden. När den var lagom gles tog jag sedan och justerade den kvarvarande blåtonen till grått, grönt och brunt för att få säsongstexturer. Slutligen tog jag helt enkelt och sprutade på lite mer grönt för att få en grov sommar textur. Tottes önskemål var sedan att få den i olika storlekar så jag skalade om den till 9m, 15m & 21m. Träd är ju tacksamma då de ser nästan lika ut i formen oavsett storlek. Det behöver alltså inte vara så svårt att få till lite träd så vi kan få en skog. Ut och plåta lite träd och fixa sedan till bilden så den är användbar. Ett par tips är att försök hitta ett träd som står någorlunda fritt så blir det lättare frilägga mot bakgrunden. Jobba på en bild i stor skala så behöver man inte vara så supernoggrann, små blessyrer försvinner när man sedan skalar ned bilden till lämplig texturstorlek. Denna länk finns lite tips hur man går tillväga: http://dereksiddle.blogspot.se/2009/07/ff-trees.html |
|