![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Efter drygt ett års time-out från DVVJ har nu banbyggandet återupptagits. Under tiden har jag hunnit med att lägga ut två banor i Forum. Idag lämnar vi Dalslands slättlandskap och inleder resan mot höjderna och de många promillen.
Avstampet sker i Åsensbruk. Här väntar Vovven47:s S 1 jämte tre LAn-vagnar (litt E) lastade med rivningsskrot från arbeten i pappersbruket. När tågsättet lämnat samhället och dragit in i skogen väntar en lutningsskylt med den föga uppmuntrade texten "18 promille, 1350 meter". Backen känns - men det är inget emot vad som komma skall. Efter backen upp och något neråt väntar Dalslands stora turistattraktion; Håverud med tre broar (väg, järnväg och vatten) över en fors i en trång klyfta - förr i tiden betraktat som ett av världens sju underverk. Att bygga Håverud har varit min dröm och stora utmaning allt sedan jag gjorde bekantskap med Trainz 2004. Att återskapa i Trainz är en omöjlighet men funktionen är möjlig. För Håverud krävs framför allt slussar och en akvedukt. Det har jag fått hjälp med - LAn har konstruerat fungerande slussar, Bjornl akveduktens fyra delar och Vulcan damm och kraftanläggning. Det stora problemet är att de olika vattennivåerna får inte komma i kontakt med varandra annat än genom slussarna. Det kan man göra genom att anlägga osynliga dammar, som så att säga vilar på torra land. Slussarna kräver dessutom precision - exempelvis om den nedre vattenytan ligger på 50,53 meters höjd och slussen lyfter 3,5 meter skall den övre sjöns nivå vara 54,03 meter. En centimeters fel havererar hela kanalsystemet, såväl slussar som akvedukten. Vad som händer, både här och i verkligheten, är att fartyg lyfts upp 10,5 meter så att forsen under kan passeras i en vattenbro (akvedukt) och att en anslutning kan ske till övre sjön. Som banbyggare njuter jag av att lämna landbacken och ge mig i kast med slussar. Jag kommer att få mitt lystmäte. Tanken med DVVJ är att bygga Dalslands kanal parallellt med banan. Från Håverud och upp till Bengtsfors gör nämligen järnväg och vattenväg sällskap. En starkt kuperad bana och elva slussar väntar. Nisse |
![]() |
![]() |