Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-22, 23:04   #1
jorgen3
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Standard Fysiken i Railworks 2014 (Dålig)

Jag har tidigare diskuterat fysiken i Railsworks man jag hade då inget bevis på detta. Det blev en ganska stor diskussion både om det ena som det andra. Vi hade väl lite förhoppningar att det skulle lösas till railworks 2014.

Har nu hittat en bra youtube film som belyser det väldigt bra.
Tåg rullar tungt ned mot Cutbank nerförsbacke 8 promille (Marias pass)

Här ser man att passagerartåget med 15 vagnar får köra med motorn i nerförsbacken på 8 promille som är ganska lång mellan körläge 1 och 2 (12 till 25%). Normalt har ju varit att tåget hela tiden fått bromsa för att det inte ska rulla mer än 30 Mph.

Gjorde själv ett test i backen ned mot Cutbank med ett 2500tons koltåg (varje vagn ca 140 ton) Det tåget rullar väldigt lätt i verkligheten genom att det är så tungt. I mitt test så var koltåget lite bättre än tåget på filmen. Tåget accelererade i backen men bara från 28 till 31 Mph (ingen broms). Jag gissar i verkligheten att man hade haft långt över 60 Mph om man inte hade bromsat.

Testade i samma backe bara loken (ES44) och då rullade det lite bättre men fortfarande inte bra.

Finns det någon lösning mot detta?
Jag vet att man pratade i förra tråden om Blueprints på vagnar och lok.

Kan man själv och gå in i Blueprinten och ändra värden på luftmotstånd friktion etc på vagnar och lok som man kan på MSTS (wag och eng filerna)
Så att man får tågen i Railworks att bete sig som tåg och inte som bilars fysik.

Här är en annan diskussion om psysiks på trainsim.com

Där tycker en del att man ska köpa Justin Cornells GP38-2 lok. Där är fysiken bra hävdar de, men om vagnars fysik är dålig då lär det väl
inte lösa problemet ändå (info har inte testat detta lok)

Förstör hela känslan tycker jag när man får köra med motorn i nerförsbackar.
Men jag vet även att många inte bryr sig om att fysiken är dålig.
Men det kallas ju en simulator och inte ett spel så jag skulle vilja få till detta.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:29.