Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-21, 21:57   #34
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Ska vara ärlig. Jag har stora problem med prestandan i Tane. Och då har jag ändå en hyfsad dator med en i7-2600K@3.4GHz, 16Gb ram och ett GTX 670 grafikkort med 4Gb ram. Visst, det är inte high end idag men det flyter väldigt mycket sämre än jag förväntar mig.

Sen så gillade jag inte det jag läste på N3Vs Trainz forum - att payware och inbyggda rutter är låsta. Man kan alltså inte gå in i dem och ändra eller titta för hur man gjort saker och ting. Det tycker jag är ett riktigt nerköp.
Jag kan förstå att man inte vill att folk ska släppa ändrade payware rutter men jag tycker att man borde kunna ändra dem lokalt och kanske inte exportera dem istället. Det är väldigt nyttigt att kunna gå in i andras rutter för att lära sig dem och nu kan man alltså inte det...
Det här är ju egentligen en upphovsrättshistoria. Att gå in och ändra i andras verk är mer eller mindre brottsligt.Ingen torde anmärka på att man använder sig av förändrat material i sin egen bana - men lägger man ut banan utan nödvändiga tillstånd blir man en brottsling, även om det är i det mindre formatet.

Om N3v:s avsikt är att sätta stopp för brottslig avsikt är det bra. Brottslingar har vi alltför gott om. Är avsikten en annan får man väl kolla upp med N3v om bakgrunden.

När jag lägger ut en bana i Forum - det har ju blivit ett antal - ingår ett skriftligt meddelande om att det är fritt fram att ändra i banan, vilket jag f ö uppmuntrar. Det innebär inte att jag godkänner ändringar i enskildas objekt.

Om jag inte ger skriftligt tillstånd får man inte ändra i banan. Bygger jag om banan så att den nya kan betraktas som ett eget verk är det OK

Det finns exempel på föreningar som plankat en artikel rakt av till sin medlemstidning. Det har kostat pengar.

Nisse

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:28.