Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-14, 23:57   #1
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Elskåp, signalskåp, kabelkanaler

För att få ett realistiskt intryck av en bana så bör väl el- respektive signalskåp vara placerade på rätt ställe. STW-gänget liksom Lan och Bengan m.fl. har försett oss byggare med diverse skåp för elektriska kopplingar (sannolikt reläer). Har länge funderat på var och hur el- respektive signalskåp placeras utefter banan. Några specifika frågor:
1. Vid vägskydd och bomanläggningar. Vilka skåp ställer man där?
2. Vid signaler som reglerar tågrörelser (för-, huvud-, mellan-, dvärgsignaler m.fl.). Vilka skåp ställer man där?
3. Kan ett el- respektive signalskåp vara kopplat till flera objekt? Vid exempelvis utfarter kan flera signaler stå mycket nära varandra och kan kanske betjänas av ett gemensamt skåp?
4. Är växeldriv på en bangård kopplade till en gemensamt skåp eller teknikutrymme? Finns det ett kopplingsskåp till varje växeldriv?
5. Vilka ledningar är dolda i kabelkanalerna. På många stationer saknas hjälpkraftledningar respektive återledningar. Är dessa inneslutna i kabelkanalerna?
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009