Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-17, 00:46   #24
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Visa inlägg
Ända sedan du visade de första bilderna på Malmbanan har man häpnat. Nu gör man det om och om igen. Varje gång du lägger ut nya bilder så njuter man. Så otroligt naturlikt, verkligt och vackert.
Otto
Tack Otto!

______________
Ibland får man lära sig saker den hårda vägen.. När jag började bygga Narvik så hade jag ej dragit spår från Riksgränsen ner till Narvik utan tänkte att jag kan göra det senare.. Vilket givetvis inte hade varit ett problem om det inte vore för att när jag planade mark för att bygga Narviks station så hamnade anslutningen mot linjen ca. 40 m lägre än i verkligheten.. Så när jag sedan försökte koppla ihop Narvik och Riksgränsen med nominellt 15‰ lutning så hamnade anslutningen ca. 40 m över Narvik.. För att slippa bygga om hela Narvik i rätt höjd så har jag istället valt att ha ca. 18-20‰ lutning nominellt. I och med att mellanliggande stationer också ligger i plan (nästan) så kunde jag inte få ner lutningen till mindre än så. Jag har testkört med fullastat malmtåg, 68 vagnar + IORE från Riksgränsen och det går att kontrollera tåget med viss finess. Uppför med tomma vagnar gick också enkelt. Så jag tror inte det ska vara någon fara, på något ställe var det upp mot 25‰ i ca 100 m men det får nog vara så...
Som råge på allt så har jag försökt att ha över 300 m radie i alla kurvor, men även här så fick det bli ett par kompromisser med radie 280 på något ställe.. Jag har för mig att STH 50 råder för malmtåg ändå, så det kommer nog inte kränga så farligt i kurvorna. Ett annat avsteg som jag kommer göra från verkligheten är att inte ha några tunnlar. Tunnlarna kommer delvis ersättas av snögallerier. Detta dels för att det är krångligt att få till långa och kurviga tunnlar i lutning i Trainz, men också för att sträckan är för häftig för att skymmas av massa tunnelväggar.

I Narvik så fortsätter sakta landskap runt hamnspåren och malmbangården komma på plats.













__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009