|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2023-01-12, 21:14 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 324
|
OKB A 15 (konfigurerbar till SJ A 1008) för TANE eller senare versioner.
Ett samarbetsprojekt med Vänersborgsstinsen.
Under perioden 1906-1909 byggdes sammanlagt 26 stycken A lok (SJnr 1000-1025) med hjulföljden 2B1(Atlantic typ) för att sättas in i snälltåg på de befintliga stambane näten såsom Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Under utvärderingstiden så kom man upp i hela 137,5 km/timmen och dessutom så behövdes bara ett A lok i jämförelse med 2 Cc lok för att framföra 12 boggie vagnar + en 2-axlig vagn. A loket kom upp i 105 km/timmen under denna test. Allt eftersom A loken levererades så stationerades de i Stockholm (7), Göteborg(7), Nässjö(6) och Malmö (6). Dock blev det snart uppenbart att trots hög fart så hade A loken svårt att starta tyngre snälltåg och samtidigt så byggdes B loket och lite senare även F loket. Detta ledde till att A loken mer och mer övergick till persontågs tjänst. 1926 köpte OKB(Ostkustbanan) några övertaliga A lok såsom 1008 (det modellerade), vilket blev OKB A 15. Efter en tid byggdes detta lok om till 3 drivhjul för att öka dragkraften. 1933 återkom loket till SJ där det blev kvar tills det skrotades 1972. Lev foto 1907 (Foto från Digital museum): OKB A 15 byte till 6 drivhjul utfört av Motala Verkstad under slutet av 1920-talet (Foto från Digital museum): Lägg märke till att löphjulet som bytts ut fästs på tendern. I väntan på skrotning i Landeryd år 1972: OKB A 15: Nytt: 1.Ångloks ljud. 2.Luftpump hanterande: ______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad. ______I Cabin mode reglerar du själv på/av. ______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad. 3. OKB loket kan slira om tågsättet överstiger 200 ton. Endast i DCC läge. 5.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort. SJ A 1008: Ladda ned readMe filen för att kolla in alla kommandon m.m.: https://www.mediafire.com/file/5wqi5...B_A15.pdf/file Download av loket: https://www.mediafire.com/file/iqgxb...12_18.cdp/file |
|