|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2024-01-04, 18:41 | #28 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Citat:
En del Np-lok fick röda hjulringar även vid revision av SJ. Just Np är ett intressant "standrardlok" då det i princip inte fanns två likadana Np-lok. De hade olika hytter, tankar, domer, upphängning av tvärstycken, luftinsläpptsventiler, slider, målning, med eller utan överhettarspjäll samt pyrometer och övrig utrustning. (Jag tror även att FVÖJ 6 "SEXAN" hade NAF-injektorer). Därtill allt som modifierades när loken uppgraderades under sina liv. Det enda "Np-loket" som såg någorlunda oförändrat ut under sin skarpa tjänstgöringstid var väl just BLJ 6 som till och med var linjerad fram till att loket togs ur drift på BLJ.
__________________
|
|