Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-12-13, 23:13   #36
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 801
Standard

Tack Totte, du ledde mig på rätt spår (!) så jag har nu listat ut varför Jönköpingsbanan kraschar i senaste TS.

Det verkar som att TS numera har väldigt svårt att hantera "felvända" signallänkar. Detta innebär att plankorsningar, plattformsbommar och andra signaler där man av någon anledning vill ha länkar vända åt olika håll lätt kan krascha simulatorn.

I Jönköpingsbanan var "boven" skyddsstopplyktor (sitter vid stoppbockar, orsakar krasch när rutten laddas) och plattformsbommar (krasch när de aktiveras, finns förutom de synliga bommarna vid plattformsövergångar även gömda för att ge ringsignal på bangårdar).

För att få rutten att fungera har jag:
  • Tagit bort de gamla plattformsbommarna och ersatt med Addes plankorsningar (tack Adde för att du tog dig tid att fixa nya plankorsningar!). Tyvärr innebär detta att man inte får några ringklockor på bangårdar (kanske går att hitta på någon ny lösning på det, får återkomma till det).
  • Vänt på de "felvända" länkarna vid stopplyktor som sitter vid stoppbock. För att lyktorna fortfarande ska ha rätt funktion har jag modifierat scriptet för SE End Signal (man kan nu klicka i "Approach Control" för en lykta som man önskar alltid ska lysa, och detta påverkar inte funktionen på andra utplacerade signaler).
  • Även ersatt de flesta plankorsningar med Addes nya för att minska risken att de orsakar problem när de aktiveras (svårt att förutse alla situationer). Några äldre plankorsningar har fått vara kvar på industrispår där de inte "stör" resten av banan.

Nu återstår att göra en genomgång av banan och testköra några scenarier för att se till att det inte uppstått några oförutsedda problem. Sedan planerar jag att lägga upp en ny version av banan.

Kända problem/begränsningar
  • De nya plattformsbommarna saknar ljud (känt problem enligt Adde).
  • De nya plankorsningarna aktiveras på ett fast avstånd, vilket innebär att de aktiveras lite för sent i högre hastigheter och lite för tidigt vid lägre hastighet. Jag funderar på om man kan göra flera varianter av plankorsningarna, men har inte riktigt koll på scriptningen.
  • Jag har inte lyckats få till någon bra förringningstid på vägskydden. Bommarna börjar fällas samtidigt som klockorna börjar ringa. Återigen säkert något man kan fixa med scriptningen, men jag har prövat mig fram och inte fått till det.
  • Slutpunktsstopplyktorna fungerar som tidigare, inte helt perfekt men dom får duga, om ingen lyckas hitta på en smartare scriptning (de lyser om nästa signal visar stopp; vissa lyktor har jag inaktiverat genom att ha dem länkade till ett inaktivt sidospår).
  • Jag har inte uppdaterat banan i övrigt. Mycket har hänt IRL i infrastrukturen de senaste åren, med bl.a. hastighetshöjningar och slopande av flera plankorsningar på Jönköpingsbanan. Banan i TS är dock samma som förra versionen som jag släppte 2020.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Taggar
rw-rutter


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009