Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-11, 12:05   #16
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Lokkalle och ni andra som har missat TrainzObject.

Ett program som är värt att ladda hem och väldigt användningbart.

Några bilder nedan med olika funktioner.

Ikon på skrivbordet och vid start av programet dyker det här upp.
Han söker igenom Trainz och finner han något fel, så dyker det upp ett meddelande. Bra att köra programet, när man har laddat hem nya grejer, så kan man fixa till det mesta på engång.

Så här, kan det se ut när den finner ett fel.
I detta fall, talar den om att det är fel någonstans med en sån här }.
Passar på och ber om hjälp med den här. Är det någon som vet var felet sitter någonstans i configen. Kuid 132574:15005 Har samma problem med 15006 & 15007. Tror jag har provat alla varianter, men någon måste jag ha missat, då jag inte får någon ordning på dom.

Ett annat felmeddelande som det kan se ut. Här på samma kuid.
Finns några varianter till som kan dyka upp.

När han har sökt igenom allt dyker det här upp.
Kan ta ett tag, beroende på hur mycket du har inlagt i Trainz.
Den stora ringen där nere.
Bockar man av vad man vill titta på.
I det här fallet Scenery (finns en ruta, övre raden andra från höger All. Sätter man bocken där så kommer allt som finns i Trainz upp)
Lilla ringen där nere. Talar om hur många objects som finns i Scenery. I detta fall 4641.
Uppe i vänsterhörnet finns det några knappar, så att man kan arkivera sådant man inte vill ha med i Trainz. Man laddar ju hem så mycket skräp ibland, som man egentligen inte har andvändning av. Då kan man flytta över dessa grejer i arkivet, så blir det mindre grejer att leta efter i Trainz sedan. Lätt att flytta tillbaka sakerna igen sedan om det är något man behöver.

EDIT igen:
Uppe till vänster under inringat arkiv.
Finns det olika flikar.
Den vi är inne på här är custom. Sånt som är nedladdat och inlagt i Trainz.
Nästa flik innerhåller det som är på Trainz2004 och sen är det några flikar till.

Markera den raden du vill titta på.
Här Y6 Säröbanan.
Så finns det en knapp där uppe som du klickar på, så kommer man direkt till configen.

En annan knapp, så kommer man till mapparna.

En knapp till där man får fram objektet i TOE.
Tyvärr är det inte alla objekt som man kan titta på.

Till vissa objekt finns det bilder med som man kan se genom att klicka på något som ser ut som en bildskärm.

Här har jag markerat en av tufftuffs konferansvagnar.
Högerklickar man på musen, så kommer denna ruta upp och man kan göra lite olika saker. Bland annat lägga till passagerare i configen på vagnar som inte redan har det. Det skrivs in av sig själv i configen. Antalet är 25 har jag för mig, men det kan man sedan gå in och ändra på i configen till det antal man vill ha. Tyvärr har jag inte hittat någon likvärdig för godsvagnar som inte tar last.

Till höger nedtill finns meny med olika funktioner.
Bland annat Check for missing RS parts.
Händer ibland att man laddar ner vagnar och lok där vissa saker inte hör till eller att man glömmer att ladda ner. Som bogie, ljudfiler m.m. så att dessa grejer inte fungerar i Trainz för att något saknas. Då kan man checka av detta här. Är det något som saknas, får man några olika sökalternativ. Söka i arkivet där man kanske har lagt det eller en sökning på DLS.

Finns många andra funktioner i TrainzObject, men det är väldigt många saker som jag inte vet vad det är för något. Engelskan är ju inte den bästa.

Kanske det finns någon vänlig skäl som har lust att göra en svensk bruksanvisning till TrainzObject och förklara dom olika funktionerna.

Ursäkta om jag gick ifrån ditt ämne i tråden Kalle.
Kanske skulle jag ha öppnat upp en ny tråd istället.

E
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
ang få bort lok bjrn Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-10-26 16:34
Hur tar man bort aktiviteter? Totte MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2004-04-10 19:47
Problem med spår i TRS2004: går inte att ta bort rojo75 Landskapsdesign - Trainz 6 2004-01-08 13:13
Gamla versioner, kan man ta bort dem? RapidHO Trainz - Allmänt om Trainz 2 2003-01-10 13:34
Undrar om man kan ta bort basebords Yzerman Landskapsdesign - Trainz 2 2002-06-02 01:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.