Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-07-11, 01:44   #1
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard Spårar InterCity ur?

Hej,

För ett par dagar sedan så var jag på Biblioteket och tittade i böcker om Tåg. Där stog det bland annat skilnnaderna mot en vanlig boggie samt X2000 boggien.

Dom vanliga boggierna som sitter på 60-tals och 80-tals vagnarna kan tydligen inte nudda rälsen hela tiden med alla fyra hjul utan endast en sida kan nudda rälsen åt gången. Detta kunde i högre hastigheter än vad ett InterCity tåg fick köra i leda till en Urspårning.

Men boggien på X2000 är speciell. Samtliga hjul är oberoende av varandra och detta innebär att alla hjul kan nudda rälsen samtidigt. Då kan man köra i högre hastigheter utan att spåra ur.

Denna information eller mitt sätt att förklara på behöver ju inte stämma, men detta är vad jag minns ifrån boken.

Jag undrar: Kan en X2000 Vagn klara hastigheter uppemot 500 Km/h utan att spåra ur? Då samtliga hjul ligger emot rälsen?

Kan ett InterCity köra i 200 Km/h på Sveriges Järnvägar utan risk för urspårning? Om ja, finns det någon gräns?

Tack på förhand och hoppas ni har förståelde över mitt upplägg angående detta!

Med vänlig hälsning:
Pson

Pson besöker inte forumet just nu  

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
InterCity rusar fram [Bild] Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 5 2003-11-30 23:15
Med InterCity till Örebro Pson Off-topic 8 2003-10-31 12:18
InterCity till den stad med bäst förbindelse? Pson Off-topic 9 2003-08-20 20:09
Tåg spårar ur, fel växlar läggs om... Pelle E MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-03-08 22:33
jag söker nya tåg till msts Rc4 X2000 intercity seahawk 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2003-01-15 16:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.