![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 88
|
![]()
Det finns nog inget perfekt nattåg...
Men om man skulle fösöka sig på en realisisk tågsammansättning av, låt säga gamla Nordpilen 94:an, eller Lapplandspilen, 756, på 70 talet-80 talet såg dom ut ungefär så här; RC ,F eller Ma+WL+WL+WL+WL+RB+B+BC+BC+BC+BC Underlitteran kunde variera, tex BF1, WL3 osv. Det viktiga var principen; Sovvagnar för sig, sittvagnar för sig , servering i mitten av tåget, sedan lliggvagnar, och i ena ändan resgodset. Detta för att slippa onödigt spring i tåget. Dessutom kunde det finnas, speciellt i nattågen G-Cst ett antal DF vagnar för postens räkning. Dessa gick oftast först i tåget från G resp sist i tåget från Cst. Detta för att ej hindra resenärerna vid loss o last. Kanske någon vagn fel, men minnet bleknar sedan man själv växlade ihop och tjänstgjorde på dessa tåg. Fördelen med MSTS är att endast fantasin stter gränser Lasse J |
![]() |
![]() |