Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-09, 16:03   #32
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Oj, hade inte sett ditt inlägg...

Bättre kunskaper... nja, de vete tusan...

Ja, det är verkligen segt att mecka manuellt med höjdvariationer i RE. Man får jobba ganska mycket med lutningsinställningarna och använda flacka lutningar, där så går... Å sen jämna ut det hela... sen på'n igen...

Nä, mycket trevligare vore med ett annat verktyg. De 2 möjligheterna jag känner till är följande:

DEMEX, finns här:

http://www.digital-rails.com/dr_tools.html

För att konvertera DEM-filer till MSTS-terräng. Jag har själv inte skaffat det än, kostar 25$, men kommer vara mitt nästa inköp om jag skulle dra igång en ny rutt i MSTS. Som jag sa tidigare, så spelar det mig mindre roll vartifrån terrängen kommer, eftersom jag helst bygger påhittade rutter, där jag själv kan bestämma vad rutten ska innehålla och se ut. Ska man bygga en verklig rutt, så är det här naturligtvis en perfekt lösning, om man får fatt på DEM-filen, vilket jag har för mig man kan få för de sydligare delarna av Sverige.

Nästa alternativ är TsTool2. Innehåller även en del andra funktioner, bl.a kan man editera placeringar av grejer i 2d-vy istället för RE. Låter jättebra, men har inte riktigt blivit ett verktyg jag jobbar med, trots det. Kostar även det i samma trakt, minns dock inte vart jag köpte det på nätet, editerar inlägget när jag hittat det. I TsTools kan man även forma terrängen genom at rita upp höjdkurvorna. Jag har ett svagt minne av att Inlandsbanans terräng är byggd på det sättet.

Ingen av dessa två varianter har jag testat, men är säkert inte knepigt nån av dom.

Inget speciellt utrymme behövs för dessa programvaror, dom är små båda två, ej heller andra krav än de som RE ställer, dvs vettigt med RAM, åtminstånde 512MB, helst 1024MB.

Om du bestämmer dig för att testa, så kan vi hålla kontakten, är själv nyfiken på resultat och utfall av dessa.
Hej!

Jodå det finns för södra Sverige ochså, det gäller bara att hitta rätt bitar vilket inte kan vara det lättaste...
Jag har testat detta på min pensionär till dator och det funkade även på denna, så kraven behöver inte vara så jättehöga när man kör med DME...

Här på denna län ken finns vidare hjälp att få: http://www.dgadv.com/dgtv/ Finns även lite program med mera man kan ladda ner.

MVH Kenneth

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46.