|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 8
|
Jag tycker att de som lägger ner tågbanor är riktiga dödgrävare, de har knappast troligen själva någon relation till tåg och de tycker pengar är viktigare
än att det finns en bra infrastruktur och bra kommunikationer för alla! Jag blir så trött på att man alltid skall spara på fel saker, det finns bättre saker att spara in på än att lägga ner tågtrafik! |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Exilskånsk lokförare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Nässjö, Sweden
Inlägg: 449
|
Citat:
Men, man måste ändå förstå Banverkets position. Till slut räcker inte pengarna till för att ens upprätthålla en normal standard och då kan man inte längre garantera säkerheten. Den som åkt/kört sträckan Värnamo-Landeryd vet att den är i akut behov av ett komplett spårbyte. Finns inte pengarna för det, ja då är nog nedläggning av nöden tvunget inom kort iallafall.
__________________
//Alexander - läs min lblogg: http://blogg.alexfaldt.se |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
I sådanafall om dom behöver pengar stopa tunnelbyget =( ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Exilskånsk lokförare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Nässjö, Sweden
Inlägg: 449
|
Citat:
Ibland framförs en idé om ett dubbelspår Eldsberga - Markaryd - Hässleholm, men det är ingen god idé då kapaciteten på Södra stambanan Hässleholm - Malmö skulle slå i taket. Godsstråket Göteborg-Malmö behöver en bättre bana än de alternativ som står till buds idag med antingen ett krokigt och backigt spår över åsen med tågviktsbegränsning stor del av året eller en bana över Markaryd med i stort sett en enda mötesstation.
__________________
//Alexander - läs min lblogg: http://blogg.alexfaldt.se |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Hej!
Det hänger på valet! Rösta rätt parti som värnar om järnvägen. Sossarna lär inte satsa helhjärtat på järnvägen. Jag vet inte vilken parti som satsar på. Vet NI? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
|
Enligt konnunalråd Björn Mårtensson (c) på Ovanåkers kommun (Edsbyn) har banverket och SJ(/Green cargo?) medvetet minskat trafiken på banan Bollnäs-Edsbyn-Orsa. Här är en artikel i tidningen Ljusnan om det http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=13926 .
Ljusnan skriver: "- Det som hände på 90-talet kunde ha blivit en nystart för banan med ännu mer trafik med timmer och massaved. Men Banverket och SJ valde, av taktiska skäl, att minska underlaget för trafiken, påstår Björn Mårtensson." Jag kunde inte hitta någon förklaring till hur man gjort det. Men inte för jag har något emot Björn Mårtensson. Han verkar vara en av få politiker här som verkligen bryr sig om Bollnäs-Orsabanan. Han säger bla i samma artikel: "- I en framtid tror jag att banan skulle kunna få betydelse på nytt. Därför är det viktigt att det inte blir någon definitiv nedläggning. Spåret bör ligga kvar och underhållas." De övriga politikerna bryr sig betydligt mer om att banverket skjutit upp utbyggnaden för Snabbtågstrafik på Norra stambanan ytterliggare några år vilket också offentliggjordes i dagarna. (Från början utlovades det att snabbtågen skulle rulla där redan 2002). De framställer det som att den uteblivna snabbtågstrafiken kommer att betyda undergång för bygden. Men som en som veckopendlat Bollnäs-Stockholm i "ett tvåsiffrigt antal år", och jämfört prisutvecklingen Söderhamn-Stockholm på Ostkustbanan där endast X50-54 (X-tåget) och X2 numera rullar och priserna fördubblats sedan dess skrev "Några av oss får ju betala våra resor själva, till skillnad mot de politiker som driver snabbtågsfrågan." Men jag tror att politikernas engagemang där snarare beror på att det är ett sviket sosselöfte än att dem vill få hit X2... Och slutligen ska jag bara skriva det som jag läste någonstans, tror det var i en insändare i någon tidning. Författaren till denna menade på att politikerna gärna satsar pengar på nybyggen än att lägga pengarna på upprustning av mindre banor. Det för att det ser bättre ut med nybyggnation än upprustning av gammalt. Det kan nog låta galet, men ibland är jag är nog beredd att hålla med. I alla fall till viss del. Mvh Isak |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Citat:
Jag har läst artiklarna. Jag klippte ut några rader: Infrastrukturminister Ulrica Messing ger också Banverket bakläxa. Hon vill behålla de lågtrafikerade järnvägarna. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
|
Citat:
Mvh Isak |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tidigare ssg
|
Jag kan förstå varför Banverket gör som de gör synd dock att bohusbanan skall behövas läggas ned, den borde rustas upp så snart som möjligt genom att regeringen tilldelar pengar till ett upprustande av banan, var de pengarna skall komma ifrån kan man visserligen fråga sig...
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|