Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-07, 16:22   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Ny regel för mötesspår.

Denna regel övervakar en mötesplats som är placerad utefter ett enkelspår.

Mötesplatsen byggs upp på följande sätt.

Kod:
                         s>                      <s
                        ----------------------------                       
  <s                <s / J1                      J2 \
  ------- T1 -------------------------------------------------- T2 -------
                         s>                      <s    s>               s>

            >= 1 km                                     >= 1 km
Förutom växlarna (J1 och J2) måste du placera ut två st trigger's (T1 och T2). Du skall också placera ut infarts- och ufartssignaler i vanlig ordning. Signalerna används inte av själva regeln men måste finnas för att Autodrive skall fungera.

Viktigt! Det är viktigt att du följer ovanstående schema. J1 lägger alltid om växeln åt vänster till sidospåret och J2 lägger alltid om växeln åt höger till sidospåret.

Så här fungerar regeln.
Utgångsläget är alltid att växlarna är lagda för huvudspåret d.v.s. rakt fram. Tåg(en) som passerar återställer alltid växlarna i detta läge. När ett tåg passerar någon trigger så kontrolleras spåret efter mötesplatsen att det är fritt. Om så är fallet läggs ingen växel om (grön signal).
Om det finns ett tåg på vardera sidan om mötesplatsen (på kollitionskurs mot varandra) kommer det tåg som först anländer till sin trigger att växlas in på sidospåret. Där måste det stanna för utfartssignalen kommer att visa rött. När det mötande tåget har passerat förbi på huvudspåret, läggs växeln om ut på huvudspåret för det tåg som har stannat så att det kan fortsätta (grön signal).

Viktigt! Försök aldrig att ställa om växlarna manuellt, använd inte någon slags path-control och använd aldrig någon form av AI-förare som väjer sin egen väg.

Det finns en checkbox att kryssa i om du vill se vad som händer i meddelandefönstret när tågen passerar de olika momenten. Bra att ha för att prova ut var T1 och T2 skall vara placerade.
Vad som gäller generellt för T1 och T2, om det skall vara bra flyt, är att de är placerade 1 till 2 km före mötesplatsen (vid hastigheter 70-90 km/h, längre ifrån vid högre hastigheter).

Jag har använt den här regeln själv i olika varianter en längre tid utan några större problem. Nu har jag städat lite i koden och gjort den mera generell så det är möjligt att ni upptäcker saker som jag har förbisett. Var inte rädd för att rapportera fel eller andra brister.

Och man kan aldrig säga det för ofta. Det är alltid viktigt att man gör en bra layout med signaler med rätt funktion, och rätt placerade (som i verkligheten). Och glöm inte bort att namnge signaler och växlar, det kan vara viktigare än du tror.

Regeln finns att ladda ner här: http://217.197.57.186/forum/showthre...955#post103955
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-09-08 klockan 01:15. Anledning: Ny regel
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 12:18   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Fråga om mötesspår

Citat:
Ursprungligen postat av jonni
Jag har en fråga: Kan man ha "annan" trafik på en sådan station ex rundgång av lok, växling eller dyl.

Mvh Jonni
Det är egentligen inget speciellt med mötesspåret när det gäller "annan trafik". Är stationen upptagen av annan aktivitet så blir det rött ljus för inkommande trafik, precis som vanligt. Om du ska ha en sådan aktivitet (rundgång, då du använder båda spåren) så bör du skapa ett extra block före och efter stationen, annars kan det bli en "dead end". Placera ut signaler och placera triggers för mötesregeln i de yttre blocken.

Edit: Det kan fortfarande bli problem i vissa situationer, speciellt om du använder ett AI-kommando. Om du misstänker att det kan bli problem för väntande tåg som skall passera så använd mitt Dispatcher-kommando istället. Med det kommandot har du fler möjligheter att reglera trafiken förbi på ett säkert sätt.

Edit 2: Mötesregeln var tänkt att användas tillsammans med en autopilot av typ Autodrive från början (d.v.s. en autopilot som bara kör framåt, utan att lägga om växlar, men respekterar signaler). Om du släpper iväg två tåg mot varandra (kollitionskurs) och det finns en mötesplats mellan dessa tåg så fungerar det utmärkt. Detta är ett enkelt sätt att skapa säker trafik med tåg i båda riktnigarna på enkelspår. Som jag nämde ovan, bör du fundera över om du inte skall använda mer avancerad teknik istället, och inte lita på mötesregeln i alla lägen. Du kan fortfarande ha en mötesregel aktiv för samma station, för alla de andra tåg som bara skall möta varandra.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-31 klockan 13:46.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009