![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
|
![]()
Ser mycket bra ut! Längtar efter att få åka omkring och växla ihop lite tågsätt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Det ser mycket bra ut tycker jag. Spårplanen verkar genomtänkt av det jag kan se a bilden.
/Magnus ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en... I aktiviteterna så är det problem med att kunna lägga om växlar. Har någon kommit på hur man ska göra? Hälsningar O.M. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Signaler kommer jag sätta, med tanke på sträckor där man vill kunna växla, så man har växlingsutrymme. Som Sparkfot påpekar, med TAB kan man komma förbi en röd signal OM det kan ske utan risk. Det är i första hand mellansignaler som tillåter en sådan manöver. För övrigt återstår bara en motorvagnshalls spår att lägga, sedan är spåren klart. ![]() Senast redigerad av Mazz den 2006-11-08 klockan 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den. Då känns det som signalerna mest är ivägen.... OM |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]() Citat:
MSTS har i grundutförandet två olika typer av växlar: automatiska och manuella (de med en liten spak vid sidan av spåret!). Det är upp till ruttbyggaren att blanda men för att efterlikna verkligheten sdå gott det går, så används i stor utsträckning de manuella växlarna på stickspår och där mycket rangering förekommer. Nackdelen med de manuella växlarna, är att du måste lägga om den själv i aktiviteten med G-tangenten. Signalsättningen i MSTS är dessutom en liten historia för sig, då principen "först till kvarn" gäller (liknande system i verkligheten fanns på Södra Lidingöbanan 1953-1985). Om då en rutt från början har en "dålig" signalsättning så blir det lätt att två tåg i MSTS möts upp "nos mot nos" på ömse sidor om en signal. JBJ i sin första version var ett exempel på där det kunde inträffa på enkelspårssträckorna om man inte såg upp... Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-11-09 klockan 09:09. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Tack för upplysningar, jag ska titta efter växelspaken.
För att förenkla... man kan ju förstora upp spårplanen i AE för att sätta ut consists. Kan man där på något sätt se växeltypen? Skulle det gå att ändra i rutten till manuella växlar? Vad gäller signalerna så får jag väl växla försiktigt så att jag inte kör ut förbi stoppsignalen. Den brukar ju stå ett stycke framför växeln. Man får bara passa noga och köra sakta. Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
För att inte tråden skall bli allt för OT....Detta låter helt ok...Då finns det kanske en möjlighet att man får se banan "live" innan den andra simulatorn kommer ut.... MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|