Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-28, 21:57   #196
Byggare Bob
Guest

Standard

Nu struntar jag i vilka lok och vagnar som finns eller inte finns, blir det något av JBJ2 i och med att Hawk påstår i denna tråd:
http://www.e-buzz.net/forum/showpost...&postcount=325

att JBJ2 är nedlagt. Vore synd isåfall.
Mazz vad har du att säga???

Blir det en "beta" av JBJ2 också???
  Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 01:35   #197
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Nu struntar jag i vilka lok och vagnar som finns eller inte finns, blir det något av JBJ2 i och med att Hawk påstår i denna tråd:
http://www.e-buzz.net/forum/showpost...&postcount=325

att JBJ2 är nedlagt. Vore synd isåfall.
Mazz vad har du att säga???

Blir det en "beta" av JBJ2 också???
Du får kolla me honom vad som gäller, tror gode Hawk har adderat lite granna i ämnet... Jag har inte lagt ner JBJ2 iallafall...

Under tiden, den sista stationen att spårlägga är ju Jarlsberg, stämmnings-spårplan på bilden... Som synes, är det inte mycke som är sparat från den gamla spårplanen... Hela bangården är flyttad, för att dra bättre nytta av närliggande tiles. Nu konstaterade jag att det fanns ganska mycke "städ" att göra bland objekten, bland annat hade någon hällt ut en halv miljon små fåniga buskar som nog slukade hälften av möjliga objekt i den tilen, bara på dom buskarna... Dom e borta nu... Häckar får man göra av sammansatta objekt, inte enstaka busk-objekt.

Halva bangården är lagd, som synes... det går inte jättefort, då det är ganska mycke tänka när man bygger komplexa spårarrangemang utan dyn-track... Spåren måste ju möta varandra exakt, för att det inte ska se fult ut. Den här stationen, precis som tidigare, är ju den största och jag vill ju at den ska fungera hyggligt med tågrörelser och aktiviteter oxå. Ska bli riktigt spännande att bygga aktiviteter til den här rutten sen. JBJ är ju nu en enkelspårig bana, som löper mellan två dubbelspåriga huvudlinjer, sannolikt statsbanor. Det innebär att i början och i slutet av rutten om man kör hela sträckningen, så får man möjlighet till intensiv trafik på statsbanorna och blygsammare enkelspårs-trafik på själva JBJ.

Efter att denna bangård är lagd o klar, inklusive avslutningsspåren, så ska några justeringar och kompletteringar göras på tidigare ställen. Från alfa-testarna, så fick jag iallafall från en av testarna en jättebra rapport med lite synpunkter, stort tack till magnus_y1 för den!

Lite beska då, från ruttens bygg-förutsättningar... Jag har sedan en tid tok-mycke på jobbet, så tillgänglig tid för MSTS är starkt begränsad, ibland kanske inget alls i veckorna. Gissa vad som får prioriteten... Om Hawk har möjlighet att bygga landskap då så skulle ju förutsättningarna på en första version av rutt förbättras markant. Vi kommer att släppa en rutt JBJ2.0, som i princip är ruttens skick när signalsättningen är klar. En del landskapsarbete bara måste göras, vi hoppas på Hawk där, själv kommer jag inte ha den tiden. Sedan kan det komma en JBJ2.1, där landskapet väsentligt är förbättrat. Några beta-versioner tror jag inte det blir.

Och, som jag sagt tidigare, drar arbetet med JBJ2 ut för långt i tiden, och KRS är i faggorna kommer mitt intresse för MSTS kraftigt att minska, det bara är så... Så för min del brinner det i knutarna om det ska bli nån JBJ2.
Bifogade bilder

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 14:20   #198
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jaha ja...

det va ju nån sorts halvdag i går, så passade på o ta vara på tiden och bygga lite granna... Eller mycke granna, egentligen, Jarlsberg station är nu spårlagd klar och nu återstår bara lokstallen etc, ut till vänster i bilden.

Som synes är personbangården avskild lite från godsbangården, dom hamnar i olika tiles. Området mellan är i första hand tänkt för industrier.

Nu är det dubbelspår även mot ruttens avslut till vänster.

Lite stor bild, men dä blir plottrigt me mindre, hoppas ni ursäktar...

Det knatar vidare.
Bifogade bilder

Senast redigerad av Mazz den 2006-11-04 klockan 14:23.
Gammal 2006-11-04, 14:24   #199
Erik.H
Tidigare mrdaddydj

Reg.datum: Oct 2003
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Mycket trevligt
Lycka till i fortsättningen
Gammal 2006-11-04, 15:28   #200
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Ser mycket bra ut! Längtar efter att få åka omkring och växla ihop lite tågsätt
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-04, 16:08   #201
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Det ser mycket bra ut tycker jag. Spårplanen verkar genomtänkt av det jag kan se a bilden.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 16:09   #202
elektro
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en...
I aktiviteterna så är det problem med att kunna lägga om växlar.
Har någon kommit på hur man ska göra?
Hälsningar O.M.
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 16:31   #203
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en...
Hälsningar O.M.
När jag brukar växla tågsätt så gör jag det i explorer mode(dvs utforska rutten), angående växlar i aktiviteter så är dem redan lagda och låsta så att du inte kan ändra deras läge utan det sköter spelet automatiskt. För att undgå stoppsignaler så använd "Tab" tangenten.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 19:38   #204
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Hej.
Hälsningar O.M.
Den här rutten är byggd med manuella växlar uteslutande, helt enkelt för att de växeltyper som jag använder mig av inte finns i ScaleRail i automatiskt utförande. Det innebär på positiva sidan att du kan lägga om växlarna i aktiviteter likaväl. På negativa sidan, så går det inte att göra "passing path", men spåren är lagda för att ha olika upp respektive ner-spår. En eftergift relativt verkligheten, men det får vi leva med, men möten blöir smidigt att göra utmed enkelspåret.

Signaler kommer jag sätta, med tanke på sträckor där man vill kunna växla, så man har växlingsutrymme. Som Sparkfot påpekar, med TAB kan man komma förbi en röd signal OM det kan ske utan risk. Det är i första hand mellansignaler som tillåter en sådan manöver.

För övrigt återstår bara en motorvagnshalls spår att lägga, sedan är spåren klart.

Senast redigerad av Mazz den 2006-11-08 klockan 19:39.
Gammal 2006-11-09, 07:08   #205
elektro
Medlem

Standard

Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM
Gammal 2006-11-09, 09:07   #206
Byggare Bob
Guest

Standard

Citat:
Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM
Svar både ja och nej.
MSTS har i grundutförandet två olika typer av växlar: automatiska och manuella (de med en liten spak vid sidan av spåret!).

Det är upp till ruttbyggaren att blanda men för att efterlikna verkligheten sdå gott det går, så används i stor utsträckning de manuella växlarna på stickspår och där mycket rangering förekommer. Nackdelen med de manuella växlarna, är att du måste lägga om den själv i aktiviteten med G-tangenten.

Signalsättningen i MSTS är dessutom en liten historia för sig, då principen "först till kvarn" gäller (liknande system i verkligheten fanns på Södra Lidingöbanan 1953-1985). Om då en rutt från början har en "dålig" signalsättning så blir det lätt att två tåg i MSTS möts upp "nos mot nos" på ömse sidor om en signal.
JBJ i sin första version var ett exempel på där det kunde inträffa på enkelspårssträckorna om man inte såg upp...

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-11-09 klockan 09:09.
  Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 09:53   #207
elektro
Medlem

Standard

Tack för upplysningar, jag ska titta efter växelspaken.
För att förenkla... man kan ju förstora upp spårplanen i AE för att sätta ut consists. Kan man där på något sätt se växeltypen? Skulle det gå att ändra i rutten till manuella växlar?
Vad gäller signalerna så får jag väl växla försiktigt så att jag inte kör ut förbi stoppsignalen. Den brukar ju stå ett stycke framför växeln. Man får bara passa noga och köra sakta.
Hälsningar Olle M
Gammal 2006-11-09, 11:26   #208
Byggare Bob
Guest

Standard

Mycket OT av JBJ2 (men då får någon moderator flytta de sista inläggen till en ny tråd om växelspaken isåfall)

Så här ser spaken ifråga ut, och anger att växeln manövreras manuellt (eller lokalt på fackspråk):
Och för er som undrar så är det ProTrain 5 bilden är hämtad ifrån (nu blir väl Pierre lyrisk, det är Ostalgi!)
Bifogade bilder

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-11-09 klockan 11:28.
  Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 13:30   #209
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Kan man där på något sätt se växeltypen? Skulle det gå att ändra i rutten till manuella växlar?
Hälsningar Olle M
Hej!

Det går inte att i AE se vad det är för växeltyp (tror jag!) men jag är ganska säker på det...

Ändra i rutten? Javisst går det, men då får man antingen:
1. Gå in i RE och ändra växlarna
2. Gå in i ruttens word-filer och ändra (Inget att rekommendera om man inte känner till exakt vad man gör)
3. Ev finns det en möjlighet att byta växlarna i Route Riter, men skulle kunna tro att detta blir ung samma sak som att ändra i word-filerna.

MEN alltid när man ändrar något i rutten som tillhör "järnvägen" så kan det ställa till med stora problem. Detta på grund av att signaler, bommar med mera är så jäkla känsligt för störningar. I princip så räcker det med att 1 (en) signal står fel så funkar inte rutten....

Detta är vad jag vet, kanske finns det något fel eller något att tillägga isåfall får ni andra gå in och rätta....

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-09, 13:33   #210
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Den här rutten är byggd med manuella växlar uteslutande, helt enkelt för att de växeltyper som jag använder mig av inte finns i ScaleRail i automatiskt utförande. Det innebär på positiva sidan att du kan lägga om växlarna i aktiviteter likaväl. På negativa sidan, så går det inte att göra "passing path", men spåren är lagda för att ha olika upp respektive ner-spår. En eftergift relativt verkligheten, men det får vi leva med, men möten blöir smidigt att göra utmed enkelspåret.

Signaler kommer jag sätta, med tanke på sträckor där man vill kunna växla, så man har växlingsutrymme. Som Sparkfot påpekar, med TAB kan man komma förbi en röd signal OM det kan ske utan risk. Det är i första hand mellansignaler som tillåter en sådan manöver.

För övrigt återstår bara en motorvagnshalls spår att lägga, sedan är spåren klart.
Hej!

För att inte tråden skall bli allt för OT....Detta låter helt ok...Då finns det kanske en möjlighet att man får se banan "live" innan den andra simulatorn kommer ut....

MVH Kenneth

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:00.