![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]() Citat:
Säg bara till om det någonting du behöver,bilder,fakta,osv så kan jag bidra med det jag hittar och vet. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
hejsan! Lite nånting nytt! Det var länge sen till det sista medellande.
Förlåt för att inte ha svarat tidigare, hade mycket att göra utanför c20 arbete (min ricktig liv) så jag hade inte mycket tid men det är säkert att ni ska ha en nytt version till jul, jag lovar heh. Så, under dem senaste dagarna har jag arbetat på "windshield" del av tåget. Det var nånting som jag ville göra för en lång tid så här är resultatet! Förstås finns mer att göra med det men det är mycket bättre än förut. Om jag har tid, kanske ska ni ha en lite bonus. (*hint*, ser dem gröna "handles" på glaset? Kanske kan jag animera nånting som händer med dem två "handles" ![]() Bilderna: http://www.svoyager.com/files/newwindshield1.jpg http://www.svoyager.com/files/oldwindshield1.jpg Ni kan jämföra mellan det gamla och nya glas. Titta också på dem blå "points" finns mycket mindre "polygons" på det nyaste version utan att ha mindre kvalitet (kanske lite mindre men ni ska inte ser det utan att mycket zooma in). Så det också betyder att det är lättare för din data. http://www.svoyager.com/files/newwindshield2.jpg http://www.svoyager.com/files/oldwindshield2.jpg På utsidan, här vi kan ser att glaset är kanske en cm backåt i tåget. Som ni kan ser på det ricktig bild, glaset i det ricktig tåg är lite "inne" tåget men i det gamla version är glaset inte inne i tåget. Behöver att justera den men det svårt arbete är klart (the hard part is done). Jag har raderat dem 3 glas och bygt dem igen med kanske 1000 mindre "polygons" för samma kvalitet och utan många visuell bugs some fanns. Titta på dem 2 bilder. Ni kan lätt ser det problem som fanns med dem 3 glas. Titta på dem svart "areas". ![]() ![]() http://www.svoyager.com/files/newwindshield3.jpg http://www.svoyager.com/files/oldwindshield3.jpg mvh! SV |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Hejsan!
Har följt detta arbete med stort intresse. En sak jag slår av är hur detaljerat allt är, och när du säger att bara frontglasen m.m. har reducerats med 1k polys kan jag inte mer än undra hur många polygoner i så fall hela tåget har? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det finns mycket. Finns för mycket.
Omkring 13 000 på hytten + 20 000 på passager del av det A/B del av tåget (33 000 på hela A/B del) + 25 000 på M del av tåget. Totalt: omkring 90 000 för en C20. (A-M-B). Ja, det är mycket därför försöker jag att ta av så mycket som möjligt utan att ha mindre kvalitet. Men för datorer blir snabbare varje dag, det ska inte spela nån roll i framtiden med TRS. Jag undrar om kuju rail simulatorn ska också ha 3rd party content, kanske C20 på kuju heh. SV |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
detalj bara, annars är detta tåg perfekt till punkt och pricka, motorljudet låter som på vilket tåg som helst och inte det där vackra C20 vinandet som även A32:an har ett liknande sådant, lycka till med fortsättningen av denna tågmodell och hoppas att C20 tågljudet kommer nån gång på denna eller nästa liknande modell som du bygger. Mvh Johnny Nilsson
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Tack, ja motorljud är en mycket vicktig del av arbete men ska också vara en stort challenge för TRS handlar ljudet inte på en bra sätt. Hmm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
![]() Citat:
C20 är väldigt tyst inuti men utanför hörs det tjutande ljudet från motorströmomriktarna. Dessutom har nu vagnarna rullat så pass långt att olika vagnindivider börjar låta olika. På senste tiden har jag hört vagnar som börjar nå C5-klass när det gäller motor- och drevljud. För er som aldrig upplevt C5 kan jag berättta att man på långt håll kunde höra om det var ett C5-tåg, C5 hade ett mycket speciellt tjutande ljud från motorer och drev. Men så länge inte ljudhanteringen TRS görs om blir det nog svårt att få ett bra ljud. Det vore t.ex. urläckert att kunna få rätt ljud till Lok-Kalles Y6-rälsbussar. Scania D812-motor och 5-stegad Wilsonlåda, bland de läckraste ljud som finns! //Lars S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
frontglas animation!
Vet inte om jag har gjort det rätt eller inte. Vad tror ni?? www.svoyager.com/files/animationtest.avi SV |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
jag tycker det ser bra ut
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
en fråga till. Jag redan har svaret för mig men jag vill veta vad ni tycker på det.
Här är resultatet med det nya animation till frontglasen men det finns en lite problem. Titta. www.svoyager.com/files/testanim1.jpg och www.svoyager.com/files/testanim3.jpg Det första bild är när frontglaset kan vara animerad. Det gör samma problem med cabbens dörr att även om jag använder det samma texture, det ska alltid finnas en färg skillnad. Det ser konstig ut men det betyder att man kan göra det här (www.svoyager.com/files/testanim2.jpg) i TRS. Frågan är: Vad är bäst tror ni? Att kunna animera frontglaset och ha färg problemet eller att inte kunna animera den men ha en vackrare tåg? Jag redan har svaret till den här frågan men jag vill veta vad ni tror på det. SV |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Glömma det sista frågan.
Fixat!!! ![]() ![]() ![]() www.svoyager.com/files/testanim4.jpg Också betyder att det ska vara en fix till cabbens dörr. äntligen! SV Senast redigerad av SVoyager den 2006-12-22 klockan 09:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Jag stoppar för att säga
God jul och gott nytt år till alla!!!! Have fun during the holidays evryone! ![]() ![]() ![]() SV |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
God Jul till dig med David, och tack för allt jobb du lägger ner och lagt ner för att ge oss en så fin C20!. Passa på att vila upp dig under juldagarna nu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Kvinnorösten med T-centralen och Axelsberg kommer, jag provade att sätta T-centralen på en Passenger station av samma typ som du Svoyager provade i Prewiewn för T-centralen utropet, men jag får inget T-Centralen utrop ändå, jag satte Skärmarbrink på Destinationsskyltarna, skulle det stått T-Centralen där istället kanske? Tacksam för svar.
Mvh Johnny Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|