Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-27, 20:08   #1
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_train
Har man inte någon liknande bana i Boliden? Fast en del av den används numera av turister. En turistattraktion alltså.
Jodå, det var en gång i tiden världens längsta linbana (96 km). Nu är den riven förutom 13 kilometer mellan Mensträsk och Örträsk där den har blivit en turistlinbana
Kristian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 21:17   #2
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Jodå, det var en gång i tiden världens längsta linbana (96 km). Nu är den riven förutom 13 kilometer mellan Mensträsk och Örträsk där den har blivit en turistlinbana
Hmm... Man har ju hört talas om träsk med finare namn.

Fruktansvärt diggabel bildtråd. Tackar så mycket och drägglar efter mer!
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 21:47   #3
henke_89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Mölndal,Sverige.
Inlägg: 56
Skicka ett meddelande via MSN till henke_89
Standard

Ojdå!

Absolut trevligt, intressant och framförallt annorlunda! Gott att man inte låter det hela stå och förfalla helt och hållet. För oss "industrihistorieintresserade" var det här verkligen någonting att åka och titta på, tack för tipset!


/Henrik
henke_89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 22:01   #4
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Kul att bilderna gillades För den intresserade så är chansen att se den i rörelse som störst i slutet av Maj då Kalklinbanans vecka anordnas och banan körs i några dagar. Mer info lär komma på länken när det väl närmar sig...http://www.kalklinbanan.se/
Vill man följa banan så är bil att föredra. Följer man Rv 56 och gör små avstickare västerut (t.ex. mot Västermo eller Bärsta) så kommer man till banan. Själva riksvägen går under banan vid Kungs Barkarö.
//Kristian=)
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 19:18   #5
mattias_train
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Osbyholm(Hörby) ,Skåne , Sweden.
Inlägg: 203
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Jodå, det var en gång i tiden världens längsta linbana (96 km). Nu är den riven förutom 13 kilometer mellan Mensträsk och Örträsk där den har blivit en turistlinbana
Det hade ju varit trevligt om man kunde göra samma sak med denna bana. Så får man ju in lite pengar också.
__________________
Mattias Andersson
mattias_train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 19:32   #6
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_train
Det hade ju varit trevligt om man kunde göra samma sak med denna bana. Så får man ju in lite pengar också.
Ja, men de behöver inte riva denna, väl? Själv tycker jag att det vore roligt att låta den vara som den är, men anordna visningar på de största stationerna med turer så att besökarna får klättra upp o titta i och uppe på bockar och spännstationer
Lägger in 3 bilder till. Först Knotbergets infart från Forsby och dess motvikter för draglinan. Sedan vägskyddet över Rv56 vid Kungs Barkarö.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vägskydd56 liten.jpg (103.8 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg Motvikter liten.jpg (169.1 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg knotberget liten.jpg (180.0 KB, 62 visningar)

Senast redigerad av Kristian den 2006-12-28 klockan 19:37.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 19:49   #7
mattias_train
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Osbyholm(Hörby) ,Skåne , Sweden.
Inlägg: 203
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Ja, men de behöver inte riva denna, väl? Själv tycker jag att det vore roligt att låta den vara som den är, men anordna visningar på de största stationerna med turer så att besökarna får klättra upp o titta i och uppe på bockar och spännstationer
Lägger in 3 bilder till. Först Knotbergets infart från Forsby och dess motvikter för draglinan. Sedan vägskyddet över Rv56 vid Kungs Barkarö.
Riva banan behöver man inte göra. Men det hade varit trevligt om de kunde ha gjort någon turistattraktion av det hela i stället för att låta det förfalla. Och inte användas så ofta. Det är ju bättre om man använder banan till någotting.
__________________
Mattias Andersson
mattias_train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 20:03   #8
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Ja, men de behöver inte riva denna, väl? Själv tycker jag att det vore roligt att låta den vara som den är, men anordna visningar på de största stationerna med turer så att besökarna får klättra upp o titta i och uppe på bockar och spännstationer
Lägger in 3 bilder till. Först Knotbergets infart från Forsby och dess motvikter för draglinan. Sedan vägskyddet över Rv56 vid Kungs Barkarö.
Spännande tråd på en lika spännande anläggning.

Ps: Motvikterna på bilden är till bärlinorna och inget annat.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 20:13   #9
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Ps: Motvikterna på bilden är till bärlinorna och inget annat.
Nja, det är väl så att bärkablarna spänns vid spännstationerna. Vikterna på bilden är fotograferade vid en vinkelstation där endast draglinan spänns eftersom den inte kan spännas vid spännstationerna utefter linjen. Från Köping så ligger spännstation 9 strax innan Hjälmaresund och är specialkonstruerad för att klara den större vikt som de långa spannen orsakar. Nästa spännstation, 10, ligger på en liten höjd strax efter Knotberget.

Senast redigerad av Kristian den 2006-12-28 klockan 20:15.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 20:19   #10
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Förresten, var den igång när du tog kortet?

Jag tycker det ser ut som om korgarna lutar som om det gungade (vilket de gör vid rörelse) åt samma håll som de skulle gjort om de rörde sig.

Förstod du?
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 20:33   #11
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Förresten, var den igång när du tog kortet?

Jag tycker det ser ut som om korgarna lutar som om det gungade (vilket de gör vid rörelse) åt samma håll som de skulle gjort om de rörde sig.

Förstod du?
Nej, den var inte igång. Däremot så blåste det kuling
Kiefer: Hur kan de vara spända i Forsby? Anläggningen där är byggd i marknivå om jag har sett riktigt Motvikter kräver en viss höjd för att hänga ned. Nu gjorde du mig nyfiken så jag måste kolla upp det där

Senast redigerad av Kristian den 2006-12-28 klockan 20:35.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 20:20   #12
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Nja, det är väl så att bärkablarna spänns vid spännstationerna. Vikterna på bilden är fotograferade vid en vinkelstation där endast draglinan spänns eftersom den inte kan spännas vid spännstationerna utefter linjen.
Draglinorna spänns endast på fyra ställen och det är på samma ställen som drivningen sitter till de fyra "wireslingorna", det vill säga Forsby, Malmberga och köping, Malmberga har spänning och drivning åt båda hållen.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009