Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-16, 16:47   #91
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Bra att veta för signalsättare då... Försignalerna (alltså separata 3-sken eller 1-sken) i nuvarande paket är definierade som signaltypen REPEATER, vilket innebär att dom kräver en signal INNAN sig själv, annars kommer man inte in i varken AE eller simulatorn, RE går dock bra.

I mitt nya signalpaket så är försignalerna definierade som DISTANCE, vilket gör att dom agerar mer vettigt för en försignal. I AE syns dom bara som ofyllda markeringar och i simulatorn syns dom ej i den lille panelen eller påverkar inte körbesked precis dom ska.

Så kontentan för signalsättare:
  • Använder du oförändrade script/config, se till att placera en MSTS huvudsignal innan försignalen. Är ju normalt inget problem, men trasslar till det när man vill deltesta signalsättningen och första signal är en försignal.
  • Eller gå in och ändra i sigcfg.dat, så att signaltyperna "Warn3Light" och "Warn1Light" ändras från REPEATER till DISTANCE, sen är det bara att använda dom utan att behöva fundera.
Huvudsaken är att man känner till bekymmret, helt enkelt.

En dagsljusbild av 3-sken försignal:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fs3c.jpg (108.0 KB, 278 visningar)

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-02-16 klockan 16:50.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 21:14   #92
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Bra att veta för signalsättare då... Försignalerna (alltså separata 3-sken eller 1-sken) i nuvarande paket är definierade som signaltypen REPEATER, vilket innebär att dom kräver en signal INNAN sig själv, annars kommer man inte in i varken AE eller simulatorn, RE går dock bra.

I mitt nya signalpaket så är försignalerna definierade som DISTANCE, vilket gör att dom agerar mer vettigt för en försignal. I AE syns dom bara som ofyllda markeringar och i simulatorn syns dom ej i den lille panelen eller påverkar inte körbesked precis dom ska.

Så kontentan för signalsättare:
  • Använder du oförändrade script/config, se till att placera en MSTS huvudsignal innan försignalen. Är ju normalt inget problem, men trasslar till det när man vill deltesta signalsättningen och första signal är en försignal.
  • Eller gå in och ändra i sigcfg.dat, så att signaltyperna "Warn3Light" och "Warn1Light" ändras från REPEATER till DISTANCE, sen är det bara att använda dom utan att behöva fundera.
Huvudsaken är att man känner till bekymmret, helt enkelt.
Hej

Tack för det...Det var ju bra att du kom på vad som var tosigt, det skall vi ta med oss så man vet vad som gäller. Det är ju en del som kan gå snett när man sätter signaler har jag märkt

MVH Kenneth
Gammal 2007-02-18, 01:59   #93
Mazz
Hedersmedlem

Standard

En av V-signalerna på plats... Ska bara se till så den fungerar oxå, men det får bli i morrn de...

Trevligt att se så många stora rutt-projekt på gång... Kanske kan bli användning för signalerna...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg VSIG1.jpg (81.7 KB, 244 visningar)
Filtyp: jpg VSIG2.jpg (120.3 KB, 243 visningar)

Gammal 2007-02-18, 10:02   #94
Erik.H
Tidigare mrdaddydj

Reg.datum: Oct 2003
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Det ser verkligen gött snyggt ut.

Och jag kan inte nog understryka om hur en fungerande försignal är välkommen.
Det är nog en av de viktigaste signalerna i hela signalsystemet. Utan den så måste man tjuvkika på trackmonitor ständigt för att undvika köra för fort eller få nödbroms vid en röd signal..

Verkligen roligt att se!!
Gammal 2007-02-18, 10:55   #95
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
En av V-signalerna på plats... Ska bara se till så den fungerar oxå, men det får bli i morrn de...

Trevligt att se så många stora rutt-projekt på gång... Kanske kan bli användning för signalerna...
Snyggt, V-signalen set mycket bra ut!

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 11:06   #96
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

De är verkligen fina ut och det är toppenbra och att försignalerna fungerar som de ska.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 12:59   #97
Johanb
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Standard

Citat:

Vad tjusigt. Kommer det alltså även nya varningssignaler mot vägtraffikanterna också?

Det blir till att installera msts än en gång så fort det här och den nya rutten kommer ut.
Johanb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 15:56   #98
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack för trevliga kommentarer!

Jadå, nya vägsignaler ska det oxå bli. Funktionen reserverar jag mig dock för, gissar att vägsignalerna får vara fortsatt statiska. Dom ska ju bli stopp, oavsett vilket håll tåget kommer på och inte helt säker på den funktionen.

Vidare blir blinkfunktionen haltande, men det kan iof gå att lösa med en animerad vägsignal. MSTS hanterar ju bara blinkande sken, men inte blinkande sken i motfas, som vi ju behöver på en sån signal.

Vägsignalerna inbillar jag mig är samma hus som V-försignalerna, så dom kommer ju med automatik så att säga.

En V-signal-typ är nu iallafall fungerande, trevligt med rött sken även i en sån...

Passar på o nämna angående försignalernas funktion... Det har aldrig varit något bekymmer med själva funktionen, men det kan bli situationer för signalsättaren som trasslar till det för honom (henne?). Inget man besväras av ute i simmen, oavsett vilken metod signalsättaren valde att ta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg VSIG4.jpg (78.4 KB, 228 visningar)
Filtyp: jpg VSIG5.jpg (96.8 KB, 225 visningar)

Senast redigerad av Mazz den 2007-02-18 klockan 17:05.
Gammal 2007-02-18, 18:39   #99
Johanb
Medlem

Standard

Citat:
Tack för trevliga kommentarer!

Jadå, nya vägsignaler ska det oxå bli. Funktionen reserverar jag mig dock för, gissar att vägsignalerna får vara fortsatt statiska. Dom ska ju bli stopp, oavsett vilket håll tåget kommer på och inte helt säker på den funktionen.

Vidare blir blinkfunktionen haltande, men det kan iof gå att lösa med en animerad vägsignal. MSTS hanterar ju bara blinkande sken, men inte blinkande sken i motfas, som vi ju behöver på en sån signal.

Vägsignalerna inbillar jag mig är samma hus som V-försignalerna, så dom kommer ju med automatik så att säga.

En V-signal-typ är nu iallafall fungerande, trevligt med rött sken även i en sån...

Passar på o nämna angående försignalernas funktion... Det har aldrig varit något bekymmer med själva funktionen, men det kan bli situationer för signalsättaren som trasslar till det för honom (henne?). Inget man besväras av ute i simmen, oavsett vilken metod signalsättaren valde att ta.

Ännu mer imponerad. Det kommer göra en massa för körkänslan.
Hoppas att man kommer kunna ladda ner signalerna senare, om man vill smycka nerladdade utländska rutter. Gillar att försvenska banor jag gillar, för eget bruk.

När det gäller vägsignalerna för biltraffikanterna så är statiska vägsignaler med ständigt animerat blink alldeles utmärkta för min del.

Vågar man sig göra en liten specialönskning?
Har du tid och lust får du gärna gärna sånna där gammaldags med bara en lyktöppning med blinkande sken. Typ helbommskorsningar från 50-talet.
Bra med variation eller på banor utan modern standard.

Tack för mig.

Senast redigerad av Johanb den 2007-02-18 klockan 18:53.
Gammal 2007-02-18, 19:10   #100
dalchr01
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Dessa signaler är prexis lika efterlängtade och upplyftande som Tjalles stolpar och bryggor, det ska bli ett sant nöje att placera ut dessa signaler när det är dags.

Funderar på en sak när det gäller vägsignalerna, kan man inte göra dem på samma sätt som en v-försignal. Eftersom den inte kommer att synas i körmonitorn så spelar det ju ingen roll om den är vänd mot tåget eller vägen. Om det funkar så är det väl bara att ändra lysets beteende?
Gammal 2007-02-18, 19:34   #101
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Johanb
Ännu mer imponerad. Det kommer göra en massa för körkänslan.
Hoppas att man kommer kunna ladda ner signalerna senare, om man vill smycka nerladdade utländska rutter. Gillar att försvenska banor jag gillar, för eget bruk.

När det gäller vägsignalerna för biltraffikanterna så är statiska vägsignaler med ständigt animerat blink alldeles utmärkta för min del.

Vågar man sig göra en liten specialönskning?
Har du tid och lust får du gärna gärna sånna där gammaldags med bara en lyktöppning med blinkande sken. Typ helbommskorsningar från 50-talet.
Bra med variation eller på banor utan modern standard.

Tack för mig.
Tack

Självklart kommer signalerna upp till nedladdning för alla. Inget exklusivt för JBJ2, utan så snart jag har ett stabilt och kontrollerat paket läggs det upp. Bör inte dröja så länge nu, har i princip bara V-försignalen (och vägsignalen, samma shape) kvar nu. Okey, några monteringsfall vet jag finns kvar att göra oxå, men det är plock från befinintliga modeller, så det är inte så mycke.

Specialönskningar är alltid skoj. Inte så jättebra på de äldre signalerne, tycker det är lite svårt att få fram information om dom, men det är klart lockande förståss... Även semafor vore kul att ha framåt... Har du nån länk till den V-signal du tänkte på?

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Dessa signaler är prexis lika efterlängtade och upplyftande som Tjalles stolpar och bryggor, det ska bli ett sant nöje att placera ut dessa signaler när det är dags.

Funderar på en sak när det gäller vägsignalerna, kan man inte göra dem på samma sätt som en v-försignal. Eftersom den inte kommer att synas i körmonitorn så spelar det ju ingen roll om den är vänd mot tåget eller vägen. Om det funkar så är det väl bara att ändra lysets beteende?
nånting åt det hållet som jag tänkt, men trillar i fällan med tanke på att vägsignalen då bara kommer att fungera från ett håll... Lysets beteende fixar man lätt, men det är just att den måste fungera oavsett från vilket håll tåget kommer... Men, jag funderar vidare, kanske kan man hitta en lösning...

Blev lite fundersam på den andra V-signal-typen, men den trillade på plats den me. 2 huvudtyper av V-signal blir det, en som är kopplad till en närstående huvudsignal, t.ex vid en infart till station som på de tidigare bilderna, den följer då huvudsignalens direktiv... Sedan blir det en typ ute på linjen, som i princip är som en vanlig blocksignal, är blocket fritt så är det klart. Ingen av dom påverkar dock tåggföringen, rent kosmetiska funktioner.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vsig6.jpg (82.3 KB, 229 visningar)

Gammal 2007-02-18, 20:11   #102
Johanb
Medlem

Standard

Citat:
Tack

Självklart kommer signalerna upp till nedladdning för alla. Inget exklusivt för JBJ2, utan så snart jag har ett stabilt och kontrollerat paket läggs det upp. Bör inte dröja så länge nu, har i princip bara V-försignalen (och vägsignalen, samma shape) kvar nu. Okey, några monteringsfall vet jag finns kvar att göra oxå, men det är plock från befinintliga modeller, så det är inte så mycke.

Specialönskningar är alltid skoj. Inte så jättebra på de äldre signalerne, tycker det är lite svårt att få fram information om dom, men det är klart lockande förståss... Även semafor vore kul att ha framåt... Har du nån länk till den V-signal du tänkte på?

http://web.telia.com/~u14306714/

Välj "Signalering mot vägen"
Om du sen scrollar ner så finns bilder på just en sånn signal + en massa info om vägskydd i alla former

Hoppas det kommer till nytta och lycka till. Realistiska signaler har jag väntat länge på kan man säga.

Senast redigerad av Johanb den 2007-02-18 klockan 20:12.
Gammal 2007-02-23, 19:23   #103
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Blev en extra signaltyp oxå...

En mellansignal, med dvärg, att användas som här vid utfart från station, med sickspår och linjespår. De bilder signalen visar är följande:
  • Stopp, då växel ligger mot linjespår och ja nåt tär i vägen eller så. Mellansignal-funktion, så den lyder nästkommande huvudsignal.
  • Kör 40, samma som för stopp
  • Rörelse tillåten, hinder finns. Huvudsignalen i stopp, men det är bara att passera. Som här, det står vagnar på stickspåret.
  • Rörelse tillåten. Huvudsignalen i stopp, men dvärgen tillåter rörelse. Stickspåret är fritt.
Tanken är att kunna ha bättre signalering även när man vill roa sig med växling. Signaltypen får ses som ett test en så länge, faller det väl ut så får den raskt några varianter.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg sighvdv1.jpg (71.4 KB, 170 visningar)
Filtyp: jpg sighvdv2.jpg (91.8 KB, 170 visningar)

Senast redigerad av Mazz den 2007-02-23 klockan 23:38.
Gammal 2007-02-23, 20:45   #104
HAI
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via MSN till HAI
Standard

Hei Mats!
Dette var veldig gode nyheter. Har lenge ønsket meg signal med dverg under i MSTS. Håper testen blir vellykket!
Gammal 2007-02-24, 15:19   #105
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HAI
Hei Mats!
Dette var veldig gode nyheter. Har lenge ønsket meg signal med dverg under i MSTS. Håper testen blir vellykket!
tack!

Testen gick hyggligt bra, en liten egenhet bara som är kvar, men som man til nöds kan leva med...

Projekterar nu V-försignalerna och undrar om någon möjligtvis har bra bilder på sådana döskallar bakifrån... Vore toppen i så fall, skulle underlätta.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.