Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-14, 19:41   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Ja, dom är verkligen duktiga på spårplaner där. Dessvärre tyckte inte jag Södertälje blev bra. Det blev för kompakt och därför vidarutvecklades spårplanen till en fantasibana istället, som skulle kunna passa mina behov och mitt utrymme...

Hitta en bra sida med tips för nybörjare idag: http://www.mjhobby.se/mjhobby/nyborjare.asp

Och dom har flera intressanta nya digitala startsatser från Roco, där t.ex. TKAB Rc-lok eller GC T44 följer med. Kolla här: http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodli...60&code=060011
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 11:12   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Senaste versionen av spårplanen är gjord med Tilligs snygga spår och nu känns allt helt rätt. Denna kommer jag med all sannolikhet att använda! Stefans nya idéer om att använda Tilligs smalspår och 3-skenspår (H0/H0e eller H0/H0m) i anlägglingen också är visseligen väldigt häftiga, men jag hoppar över det. Kör på normalsspår bara!

Kolla här: http://www.modellrallaren.com/forum/...74&whichpage=2

Jag fick Roco startsatsen igår och snart ska det provköras. Boken Modelltåg från grunden har jag bara bläddrat igenom, men den verkar ta upp det mesta, så den måste läsas snarast. Fick också en massa kataloger, Märklin, Fleischmann, Roco, Trix m.fl. m.fl.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 11:15.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 15:07   #3
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Roligt att höra Spårplanen ser riktigt väl genomtänkt ut.
Hoppas på bilder allteftersom du kommer längre i banbygget
Lycka till!
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 16:28   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Tackar!

Ja, bilder kommer komma under byggets gång. Spårplanen är perfekt för min plånbok och mitt utrymme. Det är både en rundbana och punkt-till-punkt anläggning, som båda utgår från det dolda tågmagasinet. Sen finns ju hamn och ind.spår på nedre plan och en liten station på övre plan med ett par fabriker. Tror det kan bli ganska intressanta körningar!? Rundbanan, som ska föreställa "nånstans på linjen" kommer ha kontaktledningsstolpar och resten är oelekrifierat (= för diesellok och rälsbussar).

Gjorde en liten bana på skrivbordet för att testa Roco satsen. Allt fungerar bra, utom digitalkopplen. Dom fungerar, men vagnarna vill åka med en liten bit, innan dom släpper från loket. Dumt! Krypkörning går riktigt bra och loket låter inte mycket. Jag har inte provat med växeln, då man är tvungen att skära bort en bit ur banvallen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-prov-1.jpg (68.8 KB, 94 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 16:32.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 16:32   #5
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Jodå, den spårplanen lär ge enormt många körmöjligheter
Vilka spår kommer du att använda dig av? RocoLine-rälsen som du fick med i startsatsen tillverkas tyvärr inte längre.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 16:48   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

När det gäller dom synliga spåren, så är jag inne på Tilligs spår. Dom använde Stefan till den senaste spårplanen också. Det är mycket snygga spår som är brunerade från fabrik! Kolla hos: www.nmodell.se Tillig har även smalspår och 3-skenspår också.

När det gäller dom dolda spåren, så spelar det ingen roll, bara dom passar ihop med Tilligs. Jag kanske får köpa ett 10-tal Roco växlar (utan banvall) billigt och det vore ju perfekt till det dolda tågmagasinet!

Rocoline eller dom nya Geoline är inget jag vill använda. Nej, spår utan banvall med kork under ska det vara/bli...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 16:54.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 20:49   #7
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
När det gäller dom synliga spåren, så är jag inne på Tilligs spår. Dom använde Stefan till den senaste spårplanen också. Det är mycket snygga spår som är brunerade från fabrik! Kolla hos: www.nmodell.se Tillig har även smalspår och 3-skenspår också.

När det gäller dom dolda spåren, så spelar det ingen roll, bara dom passar ihop med Tilligs. Jag kanske får köpa ett 10-tal Roco växlar (utan banvall) billigt och det vore ju perfekt till det dolda tågmagasinet!

Rocoline eller dom nya Geoline är inget jag vill använda. Nej, spår utan banvall med kork under ska det vara/bli...
Tillig blir nog utmärkt Själv kör jag med Pikos A-gleis som jag smutsar ned med Noch's nedsmutsningssats.
För tågmagasinet kan du nog använda RocoLine-raksträckorna. Det är bara att plocka bort banvallen så har du Roco's vanliga kod83-räls
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 10:43   #8
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Kör med så många spår i bangården som möjligt.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:50   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

"Kör med så många spår i bangården som möjligt"
Jo, men det är inte så lätt att få med allt man vill.

Gjorde en ny spårplan enligt bild. Till mötesspåren i tunneln, så skulle man kunna använt kurvväxlar för att få längre spår. Har hört att man inte ska använda kurvväxlar helst, men vid stationen ser jag det som ett absolut måste!

Man skulle också kunna göra uppställningsspåren till höger, så att alla spåren kommer från stationnen och har kurvor (svårt att förklara detta!), för att få dom spåren längre...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-rocoline.jpg (89.9 KB, 97 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-04-03 klockan 12:59.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 20:46   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

En säckstation med linje till en vändslinga har också farit i tankarna...

Ljusgrått=synligt spår
Mörkgrått= ej synligt
Varje ruta=20 cm
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sparplan_home-and-out.jpg (71.0 KB, 81 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-04-06 klockan 20:47.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 18:53   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Har gjort en ny spårplan på en säckstation med linje till en vändslinga och en hamn/ind. område. Samma mått som tidigare, 320x260 cm och varje ruta = 20x20 cm.

Ljusgrått är synlig räls. Mörkgrått är ej synlig räls. Blått är nedfart/uppfart mellan planen och den ska också inte synas.

Jag har medvetet undvikit kurvväxlar och dom fyra perrongspåren är 180 cm långa. Vid stationen, så kopplar ett lok av vagnarna, kör fram och så kommer ett annat lok och kopplar på i andra änden...

Till synliga kurvor har jag använt R4 och till dom som inte ska synas R3 och i vändslingan R2.

Bild 1 visar övre plan och nedfart/uppfart mellan planen
Bild 2 visar nedre plan och nedfart/uppfart mellan planen
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-ovre.jpg (65.7 KB, 64 visningar)
Filtyp: jpg pf-nedre.jpg (59.5 KB, 63 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 20:14   #12
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Wink Arrrrgggghhhh, besluta dig....

Jag inser dilemmat naturligtvis - man vill få det så bra som möjligt, risken är väl bara att man inte kommer ur planerings- och revisionsstadiet för att det poppar upp nya idévarianter hela tiden.
Taktikens första grundregel: "Sätt upp ett mål och håll fast vid det"

Spårplanen ser juste ut enligt mitt förmenande, men innan man kan ge fullständigt omdöme bör kanske en stilla undran "besvaras";

Hur ser det ut ur ett annat perspektiv? Från Sidan?
Hur mycket av spår & växlar kan man ha överblick över (har du tänkt dig att ha) om båda planen har samma areal?

"En lekmans stilla undran"
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 22:11   #13
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

Kom ihåg att en riktig modellanläggning blir aldrig klar.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009