![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har ni nån erfarenhet av sånna? Vad är bra/dåligt och varför?
Då min handläggare på arbetsförmedlingen tyckte bemanningsföretag (Proffice, Manpower m.m.) skulle kunna vara nått för mig, så har jag idag (070305) varit på facket och ställt lite frågor. Enligt min handläggare så var bemanningsföretag nått av godo och dom kunde inte utnyttja en, för dom går efter fackens avtal. Facket kunde inte svara på mina frågor, utan hon ringde upp a-kassan och jag fick fråga en kärr..., förlåt tjej där. Hon sa att dom INTE har avtal med nått bemanningsföretag. Vidare så får man INTE stämpla upp, om man får/har deltidsarbete. Och mycket av det hon sa mer fatta jag inte så jag undrade om hon hade nån ”regelbok” att skicka ut om detta. Det hade hon inte! Och angående om att tillgodoräkna sig dagarna man arbetade, så var det hela lite ”luddigt” och jag vet faktiskt inte vad som verkligen gäller där. Men en sak hon sa var att man inte kunde använda sig av bemanningsföretag i några månader för att få en ny period... Varför ska allt vara så jäkla krångligt????? Jag skiter fullständigt i om jag får ett heltids eller deltidsarbete (fast jag vill helst ha heltid förståss!), bara jag får arbeta. Men jag kan inte leva på en halv inkomst, det går bara inte!!!!! Och varför står bemanningsföretagen utan avtal med fackförbunden? Är det för att kunna behandla dom arbetssökande som dom vill? Det verkar minst sagt skumt tycker jag! Och varför finnas dessa företag överhuvudtaget egentligen???? Gör inte dom det arbetsförmedlingen borde göra!?
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-03-05 klockan 13:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
|
![]()
Bemanningsföretag finns då det finns ett behov av att kunna anställa folk under kortare eller längre perioder.
En del företag har svårt med beläggning under vissa delar av året och att då snabbt få in extra folk som har den kompetens som verkligen krävs för jobbet under en kortare (eller längre tid) gör att behovet uppstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Bemanningsföretag kommer väl förmodligen ta över mer och mer och ta över mer av de tillfälliga jobben. Jag själv tycker det är meningslöst, men ändå bra ibland. Man tvingas ju jobba på det företag som man får i uppdrag, så egentligen är ett gott råd att inte vara fast anställd hos ett bemanningsföretag, om du inte kan tänkas ta vilket jobb som helst. För man kan inte tacka nej till ett uppdrag, om det inte finns läkarintyg att du inte kan klara av jobbet. Men givetvis anpassas uppdragen efter bakgrund och meriter. Jag som truckförare kan ju inte ta ett uppdrag som är placerad på akutmottagningen på ett sjukhus, det är ju rent absurt, då jag inte är lämpad för sådana arbeten. Så självklart tänker dom innan dem sätter en på ett uppdrag.
Jag är "inskriven" på Effekt Bemanning, och har reggat mitt CV på de flesta bemanningsföretag.
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jag är väldigt undrande än????
Visst är det bra för företagen, men hur är det för den anställde? Får du t.ex. ta lån om du har en sån här anställning? Får du en ny ersättningsperiod? Har du nån trygghet, när facken inte har avtalen med bemanningsföretagen? Känner inte för att sätta mig i en ännu sämre sits, än den jag redan sitter i! Jag tycker det luktar utnyttning lång väg och dessa företag gör kanppast detta för att hjälpa dom stackars arbetslösa...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-04-02 klockan 14:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Admin & STW-member
|
![]()
Här i stan finns flera bemanningsföretag och jag känner flera som har fast anställning där oavsett om företaget klarar av att hyra ut dom eller inte.
Med sådana villkor är det ju skönt som arbetstagare att veta att man har en fast tjänst och att det är upp till ens företag att se till att de får kunder som vill hyra de anställda. När det gäller lån är det väl praxis att så länge du har en anställning på ett företag som varar minst 12 (6 månader?) månader är det okej att låna pengar. vidare finns det bemanningsföretag som tecknat kollektivavtal, ett exempel är www.uniflex.se så det är väl så att man får vända sig till de bemanningsföretag som tycker lever upp till de bästa villkoren. Senast redigerad av Fredrik den 2007-04-02 klockan 15:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Admin & STW-member
|
![]()
Vidare kan det vara bra att välja ett bemanningsföretag som är Auktoriserat
Från sidan: Att vara ett auktoriserat bemanningsföretag är en garanti för kunderna att företaget är en seriös leverantör som följer lagar och regler. Auktorisationen försvårar för oseriösa företag att verka ![]() Läs mer här vad det innebär http://www.almega.se/Templates/T_2.asp?PN=1178674 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tack för infon Fredrik!
Kanske låter som jag inte vill ha nått jobb eller iallafall inte genom dessa bemanningsföretag. Det stämmer inte, för självklart vill jag ha ett jobb! Jag är dock försiktig eftersom jag gått på ett antal nitar. Ett par exempel: Fick ingen ny ersättningsperiod efter anställning hos ett tryckeri (för att jag var anställd med särskilt anställningsstöd). Hade jag haft en annan typ av stöd hade det inte vart nått problem, men har man särskilt anställningsstöd får man inte tillgodoräckna sig dagarna. Fick sänkt a-kasse ersättning efter vikariat hos byggvaruhus (detta trots att jag frågat facket innan!). Facket sa innan anställningen att så länge jag inte arbeta mer än ett år, så gällde gamla ersättningen. Jobba jag mer än ett år, så räknades ersättningsnivån efter senaste anställningen. Jag var där i 7 månader! Allt låter så himla bra hos arbetsgivare, facket och handläggare på AF, men kan sabba ekonomin totalt för en, om man inte kollar upp allt ordentligt först!!!! Kanske det är olika från fack till fack, men jag var upp på mitt fack och frågade om bemanningsföretag och fick till svar att dom inte har nått avtal med något av dessa företag...dom var dessutom (så som jag uppfatta det) fientligt inställda till dom. Så vad ska en annan tycka och tro då????? Tillägg: Sen är det en annan sak som jag inte tagit upp. Det beror ju på vilka förutsättningar som råder. Går man och får bidrag från sociala, så är ju allt bättre och man kan inte förlora, bara vinna. Men har man a-kassa, så kan man inte ta deltid (man får inte stämpla upp resten) och man måste kolla upp att man inte förlorar pengar på att t.ex. ta ett vikariat. Och (som jag nu vet!) du får inte ny ersättningsperiod, om du har särskilt anställningsstöd.
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-04-02 klockan 15:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Admin & STW-member
|
![]()
Kan hålla med om att det kan bli en hel del (för mycket) byråkrati, speciellt hos AF ibland.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
En stor fördel med att vara fast anställd på ett bemanningsföretag är att du alltid får lön, oavsett om du är ute på uppdrag eller inte.
Jag antar att AF och bemanningsföretagen konkurrerar, då bemanningsföretagen är en sorts AF, klart de inte föredrar dem då. AF får då mindre att göra och får väl kanske sämre vinst? Fast jag tror AF är statligt och finansierat av densamme.
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hej Schulz!
Jag har inte skrivit att AF har nått emot bemanningsföretagen. Var fick du det ifrån???? Det var ju min handläggare på AF som tyckte dom kunde vara bra för mig. Däremot så visste han inte vad facket tyckte (och hade för regler angående detta), så han sa åt mig att kolla med facket. Det är facket (iallafall mitt fack!) som inte gillar bemanningsföretag och man fick inte göra si och inte så... Angående lön när man jobbar eller inte jobbar. Är det så att det är två olika löner? Om det är så, hur räknas den lägre lönen ut? Är det samma som a-kassan?
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|