Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-11, 01:06   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Exclamation

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Inte för att på något sätt vara elak, Hawk, du gör ett underbart jobb med landskapen i de rutter du sätter tänderna i, men kan du inte göra allt landskapsarbete ordentligt EN gång???

Fokusera istället på att JBJ R2 släpps i sommar/höst någongång, så slipper vi en massa "patchar".

Hellre ser jag en opatchad väl fungrerande rutt, än att på grund av en massa tjat från vissa forumanvändare (typ "när skall rutten släppas...") gör att den släpps i förtid, och sedan patchas på grund av missar här och där.


Va falls.......

Nu får det väl ändå vara nån reda här på forumet.
Kanske jag inte "läste ditt inlägg"

Men kanske du skulle pyssla mä bus driver eller nått annat bilspel, så slipper du bekymra dej om JBJ2.


Hur skulle datorvärden se ut utan patchar, tänk bara på Windows, hur många patchar har inte släppts där.....

Sen får vi inte glömma bort alla timmar som Purche lagt på rutten....., många timmar BLIR det.

Tänk på de......

Just diitt skrivande "men kan du inte göra allt landskapsarbete ordentligt EN gång???", de va inget kul å läsa...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:12   #2
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jodå, du (och andra) läste nog mitt inlägg, och missförstod mig totalt. Eller jag kanske uttryckte mig lite klantigt?
I såfall ber jag om ursäkt

Visst skall det kanske som ni säger komma patchar om några "nya objekt" till rutterna släpps.

Men jag anser fortfarande att en "opatchad" rutt till MSTS är en i grunden genomtänkt och bra rutt...
  Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:45   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...

Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker.

Man kan ju mycket väl planera att släppa patchar, om man anser att det aktuella statuset är fullgott. Men, så den skicklige landskapsbyggare Hawk är, så finns det saker som han gärna vill putsa till, just för att det är inspirerande och roligt att göra. På toppen på det, så delar han gärna med sig till omvärlden av det arbetet. Som sagts tidigare, man behöver ju inte lägga på patchen. Min uppfattning är nog dessutom att första-utgåvan av Hawks rutter håller högre klass än de flesta andra rutter och inte på något sätt en är ogenomtänkt rutt, vilket man i hastigheten kan uppfatta att du Byggare Bob tycker.

I fallet JBJ2, så är nog jag av den åsikten att det är versions-uppdatering vi pratar om. Som påpekats tidigare, JBJ2 är väsensskilt jämfört med JBJ1, men betänk oxå att JBJ2 blev egentlgen klar 2004 och idag skriver vi 2007. I stort sett är det ju "bara" nya spår i rutten jämfört med 2004 års version. Tack vare snabbare datorer och bättre kunskaper att göra resurssnåla rutter, så är ju faktiskt möjligheterna större idag än 2004, se bara på NMJ. Därav att det finns fog för en versions-uppdatering, om Hawk skulle tycka det är vettigt att göra.

Sen måste jag vara lite fyrkantig avslutningsvis. Som jag nämnde tidigare, sett utifrån mitt eget perspektiv... Den dag det finns en ny simulator av en ny generation blir inte MSTS långlivad i min dator, oavsett vilka MSTS-projekt som råkar pågå. Man må tycka att MSTS inte på något sätt blir sämre för at det kommer nya grejjer, men mitt eget intresse för MSTS kommer garanterat trilla ner på fot-knöls-nivå den dagen. Kanske finns det fler som tänker så av MSTS-utövarna, vad vet jag. Så, min åsikt är att JBJ2 bör komma ut så fort som det är möjligt, oavsett om det finns förbättringspotentialer eller ej i nuvarande skick.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 10:51   #4
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Lite filosofiska tankar runt uppdateringar av rutter...

Man skulle kunna skilja på "patchar" och "versionsuppgradering", om man vill. I min värld är då en patch nått som man släpper som löser ett mindre problem av något slag, medan en versionsuppgradering tillför nya funktioner/saker.

Precis så är min tanke också.
Kan det vara det kankse olyckliga ordvalet av hawk;"patch" som ställer till det.

Jag håller med om att Hawk gör bra bättre rutter än de flesta, men ordvalet "Patch" blir i mina ögon en felkorrigering.
Versionsuppgradering eller "update" vore isåfall ett bättre ordval.
  Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 01:21   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Liten lägesrapport.

Signalsättningen har nu nått fram till 50% -sträcket, så det tar sig.

Där det glesar ut, är där enkelspåret tar vid. Betydligt snabbare att signalsätta, doch har jag ju de två stora stationerna kvar att göra åsså.

Den lösning som valdes vad gäller kort avstånd mellan signaler vid stationer, som gjorde att det inte hanns med att stanna om utfartssignalen (+mellansignalen) stod i stopp, anser jag nu att det fungerar bra.

Infarts-signalen ger ju nu "Kör 40" istället för "Kör vänta stopp" och man får i blocksignalen innan beskedet "Kör vänta Kör 40". Tror att rutten nog kommer att hålla nu för att köra utan track monitor och utan att överskrida varken rött ljus eller hastighet, om man inte fumlar förståss... Att man ser signalerna på ordentligt avstånd underlättar ju det med, förståss...

äventyret fortsätter...
Bifogade bilder
 
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 18:12   #6
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Question

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Liten lägesrapport.

Signalsättningen har nu nått fram till 50% -sträcket, så det tar sig.

Där det glesar ut, är där enkelspåret tar vid. Betydligt snabbare att signalsätta, doch har jag ju de två stora stationerna kvar att göra åsså.

Den lösning som valdes vad gäller kort avstånd mellan signaler vid stationer, som gjorde att det inte hanns med att stanna om utfartssignalen (+mellansignalen) stod i stopp, anser jag nu att det fungerar bra.

Infarts-signalen ger ju nu "Kör 40" istället för "Kör vänta stopp" och man får i blocksignalen innan beskedet "Kör vänta Kör 40". Tror att rutten nog kommer att hålla nu för att köra utan track monitor och utan att överskrida varken rött ljus eller hastighet, om man inte fumlar förståss... Att man ser signalerna på ordentligt avstånd underlättar ju det med, förståss...

äventyret fortsätter...
Swe bra ut, den valda lösningen för kort signalavstånd är mycket tilltalande. Bör även kunna användas om mna vill tigtha till några block på linjen fast då kan mna använda en kör 70 signal istället. Det enda som skulle göra att man behövde TM är väll om det inte kom upp några orienteringstavlor för stationerna. Men det antar jag är inplanerat(?). Lycka till med frotsättningen, det ser bra ut.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 00:47   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Några bilder står ni väl ut me? Signalsättningen rullar på...
Bifogade bilder
     
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:32   #8
LasseJ
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 88
Standard Ang att göra jobbet rätt på en gång...

Det är tyvärr inte ovanligt med denna typ av kommentarer, kanske inte alltid elakt menade, men likväl sårande för den som drabbas. Personligen så tror jag att det bottnar i en kombination av orealistiska förväntningar, krav och okunnighet.

Först av allt måste vi alla, på detta forum inse och respektera följande;
  • Alla projekt som görs är hobbyarbete, av entusiaster, på fritid.
  • Ingen har rätt att ställa krav på detaljrikedom, tid för release eller liknande
  • Det är upp till skaparen/skaparna av projektet att bestämma om det skall släppas och i så fall i vilket skick.

Det är i många gånger tröttande att läsa femtioelva frågor typ" när är den klar" på raken. Som en gammal kollega till mig sade när man fågade när en arbetsuppgift var klar "När den är färdig!"

Till Hawk och Mazz och alla Er andra som lägger själ och hjärta i att skapa tidsfördriv för oss som inte har Era förmågor: ETT STORT OCH VARMT KÄNT TACK!! Låt jobbet ta den tid det tar och jag ser fram emot att, ånyo, få susa fram på en av Era banor någon gång i framtiden. Med eller utan patchar... I allt från Jonatans B-maskin till, kanske, en Regina. För visst är det en underbar dröm värld som skapas, där man kan välja väder, tidpunkt, epok, årstid och bara ge sig ut när utfarten visar kör.


Hälsar

Lasse J
Mölndal
LasseJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009