![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Det man rent generellt kan säga om rörelsen till ditt lok är att allt är på tog för klent. Ett glidplan brukar på normalspårslok vara knapp 10 cm breda, ditt ser ut som det är 2 cm brett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Jag vet att det blev för klent, därför gör jag ny slidstyrning nu. Det är bra med riktiga svenska namn på delarna så man vet vad man gör. Tack än en gång!
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Ett tips för att se hur slidstyrningen jobbar geometriskt är att ladda hem Charlie Dockstadters "lilla" program som kan simulera olika slidstyrningar.
Har man exakta mått så kan man lägga in dessa i programmet, det gäller bara att hålla rätt på vilka mått som är vilka :-) http://www.tcsn.net/charlied/ /fura |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Veteran
|
![]()
Tack fura för länken, den har hjälpt mig förstå mekaniken bakom slidstyrningar.
Jag har filat på styrningen GSJ 1§2 och ber dig Jason (som kan detta) kolla om dimensionerna ser hyfsade ut nu. "Konstruktiv" kritik mottages tacksamt från alla! Mycket bra "tutorials" på detta område finns här: http://www.44090digitalmodels.co.uk/cc_tuts.html
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Ser i och för sig bättre ut, men det enklaste är väll att bygga efter ritningen?
Om man nu ska va petig så ser hjulen oxå klena ut... |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#22 |
Veteran
|
![]()
Har dimensionerat om en del. Animeringen klar på båda sidor - kvartade hjul.
De tre boggierna - drivboggi med slidstyrning, löpboggi fram och löphjul bak är i princip klara, nu återstår lokkorgen med alla tillbehör, som ledningar, räcken, visslor, sotskåpslucka, slidskåp, chassi, buffertar, gardjärn m.m. Satt ihop allt för att se hur det tar sig ut.
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|