Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-10, 18:34   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Tack för alla dessa uppmuntrande ord. Jag lovar att jag skall göra mitt bästa för att, i mitt tycke, en av de bästa rutterna till MSTS skall bli ännu bättre.

Hade ett antal snack igår om just SR och alla tyckte att det skulle vara smaskens med dessa spår i KMJ och det finns en liten chans att så blir fallet, OBS Jag säger liten .
För det första för att det skall gå att genomföra så krävs det en hel del jobb.
För det andra så har det med texturerna till SR att göra. Det spelar ingen roll hur man gör för texturerna till konverteringsprogrammen blir annorlunda än de spåren som syns på bilden. MEN kan man få någon att fixa till det så hade det varit underbart. Då får man samma textur hela vägen.

Sen kan jag säga att jag testade hela kvällen igår det här med SR och testkörde ochså. Det var som att köra på en ny rutt. Har man då även Mazz signaler och Mickes nya bommar och lite annat så är det en helt annan känsla än originalKMJ.

MVH Kenneth
PS Tack till alla objektbyggare som gör grejor så att vi andra har något att bygga med. DS
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 18:36   #2
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Oj tryckte visst på fel ställe så att det blev dubbelinlägg

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-10, 19:43   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Blir det SR, så använd gärna dessa: http://www.banbyggarna.se/msts/Texturer.html

Heja, heja, heja...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 16:00   #4
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

En enkel bild på signalplacering på gantry någonstans på rutten

Ser det ok ut?

MVH Kenneth
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 16:16   #5
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Vägkorsning

Hej

Ok, vi tar väl en bild till då när vi ändå är i farten

Här har vi en vägkorsning som ännu inte är färdigbyggd. Banverkets personal gick denna dag hem kl 16:00 Övertid, vad är det?

MVH Kenneth
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 09:39   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
OM du lyckas mä SR, som Pierre sa, så kan kanske den här filen vara användbar.
Den målade jag till SR på WF4
http://msts.pointclark.net/msts/SR_Track_w1.zip
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 12:05   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Tack för den Håkan.

Jag skall se vad jag kan göra efter jag gjort klart Etapp 1 (=ersatt originalsignalerna med Mazz signaler grovt, ej något finlir.)

Men jag är själv ganska sugen på det här med SR så jag kommer att göra fler tester inom detta.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 14:22   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Ok, vi tar väl en bild till då när vi ändå är i farten

Här har vi en vägkorsning som ännu inte är färdigbyggd. Banverkets personal gick denna dag hem kl 16:00 Övertid, vad är det?

MVH Kenneth
Hej!
Jag ser att signaler och vägsignaler står för nära varandra. Det brukar normalt inte vara så. Mitt förslag är flytta eller ta bort dem.
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 15:42   #9
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jag ser att signaler och vägsignaler står för nära varandra. Det brukar normalt inte vara så. Mitt förslag är flytta eller ta bort dem.
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.
Hej

Då undrar jag vad du menar med "vägsignaler"? Är det V.signalen?

Detta är en arbetskopia och jag sätter bara ut de nya signalerna som de gamla står i rutten.

Men om det är fel enl bilden så kommer jag att flytta dessa.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 13:13   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jag ser att signaler och vägsignaler står för nära varandra. Det brukar normalt inte vara så. Mitt förslag är flytta eller ta bort dem.
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.
Hej

Jag känner att jag får bemöta detta.

Att signalerna och V-signalen står så nära varandra finns det inga som helst bekymmer med.
Hade en diskussion om detta med Mazz och det är bara att tuta och köra.
Han kan ge en förklaring till detta om han vill så får vi detta utrett en gång för alla.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 13:21   #11
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.
Hej

Det beror på vad man skall göra med spåren.

I detta fall som att konvertera till SR så behöver man inte ta bort några signaler eftersom man inte rotar med spårdatabasen.

Men om du vill ta bort de dynamiska för att ersätta med andra så måste man plocka bort dessa genom att editera World-filerna. De försvinner inte därifrån om man enbart ta bort de i RE. Tyvärr.
Om man då tar bort de dynamiska och ersätter med andra och du är 100 på att det fungerar så är det ingen som helst fara.
När man konvertera till SR så finns det ett program som gör detta förutom då med de dynamiska spåren. De får man som sagt antingen plocka i World-filerna eller låta de vara och ersätta med en dummy-textur. Programmet gör nämligen så att originaltexturen försvinner på de dynamiska.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009