Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-12, 17:14   #1
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Hade samma problem tidigare, dock löste det sig på någotvis efter att Lars S hjälpt mig.
Skrev inte jag ett PM till dig om hur jag gör?

65 km/h = 40 mph som är TRS default-hastighet. För att få annan hastighet måste man sätta ut hastighetstavlor, synliga eller osynliga. Jag använder osynliga hastighetstavlor från kuid 60238 i serien 2300xx, Speed Sign xxkph Invisible. Sök på DLS med KUID 60238 i gruppen Trackside så hittar ni dom direkt.

För att det ska bli någorlunda som att köra med ATC (eller HS som det kallades förr) sätter jag på vanliga stationer en 50-tavla där plattformen börjar och en 80-tavla halvvägs in på stationen. På väg in till ändstationer sätter jag en 50-tavla ett stycke före stationen, kanske lämpligen vid infartssignalen, och en 15-tavla vid plattformens början. På väg ut från ändstationer sätter jag en 50-tavla halvvägs längs plattformen och en 80-tavla efter sista växeln. Det här ger en rätt bra känsla av at köra med ATC.

På vissa platser gäller 50 km/h ett stycke efter stationen, t.ex. Axelsberg norrut mot Örnsberg där det är nedförsbacke. 80 blir det först strax före övergångsväxlerna ungefär halvvägs ner i backen. Det finns fler sådana ställen.

Några bra synliga hastighetstavlor finns inte i dagsläget, inte heller signaler. Alltså kan man t.ex. inte sätta upp den 30-tavla som finns vid Liljeholmens södra infart från Norsborg. Den är försedd med "pil höger" och gäller om man ska "svänga höger" före stationen för att komma på spåret från Fruängen eller svänga ett steg till och komma på infartsspåret till Nybodadepån. När man kör in på infartsspåret till depån från söder får man f.ö. 15 i ATCn eftersom det sitter en stoppsignal i norra änden av plattformen och man dessutom kör mot normal körriktning.

(Gissa var jag stod på näsan den 26/11 2005 när vi skulle ut och köra med Veterantunneltåget. Jag höll på med att duka borden i C3 2367 när föraren körde nedför den branta backen från depån och in mot färdriktningen. Han hade M (= 50 km/h) i ATCn och höll väl ungefär de skyltade 30 men tänkte inte på att det skulle bli L (= 15 km/h) när han kom in mot färdriktningen så det blev en rejäl tvärnit i nedförsbacken varvid jag, oförberedd som jag var, flög med tallrikar, glas och bestick som en vante genom vagnen. Som tur var var det ju inte riktigt porslin eller glas..... Dom som hade bokat plats i vagnen fick vänta med att komma in tills vi vände i Fruängen en stund senare.)

Observera att körning på motspår inte är möjlig med ATC, man kör in i sin egen signalskugga och får 15 i ATCn. Vid motspårskörning måste därför ATCn kopplas ur och det får bara göras av vissa trafikbefäl. Brytaren ska normalt vara plomberad. Detta kan ni efterlikna genom att sätta 15-tavlor på lämpliga platser i fel körriktning, t.ex. på högerspåret direkt efter utfart från ändstationer. Då får man 15 i ATCn om man hamnar fel.

Hoppas denna utlägning kan vara till någon hjälp.

//Lars S (som nästan fick kramp i fingrarna av allt skrivande.....)

Senast redigerad av UP6936 den 2008-01-12 klockan 19:27.
UP6936 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 18:07   #2
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Några speciella platser som just slog mig:
- Zinkensdamm söderut, 80 först efter motväxeln till bryggan
- Hornstull norut, 80 först efter motväxeln till bryggan
- Östermalmstorg söderut, osäker om det blir 80 först efter motväxeln till övergångsspåret eller om det är 50 hela vägen till T-Centralen
- T-Centralen norrut, vil minnas att det är 50 ett bra stycke i nedförsbacke, 80 först när det blir uppförsbacke mot Östermalmstorg. Men jag kan ha fel här.

I övrigt har jag dålig linjekännedom på Fruängsgrenen söder om Liljeholmen. Kanske dax att ta sig en tur.....

Ja, just det, Liljeholmen söderut, 80 först ett stycke efter motväxeln som delar Fruängs- och Norsborgsgrenarna, vill jag minnas. Och 80 först ett stycke söderut från Aspudden (nedförsbacke mot Örnsberg).

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2008-01-12 klockan 19:20.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 21:37   #3
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Lars: Jo det gjorde du:

"3. När man startar TRS är grundhastigheten 40 mph/65 kmh tills man kommer till en hastighetstavla som visar något annat.
Just nu finns inga hastighetstavlor på banan men inget hindrar att du gör det själv. 80 kmh mellan stationer, 50 kmh mellan stationer, 15 kmh in på slutstationer.
Använd dolda hstighetstavlor så blir det som att köra med HS."
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 01:17   #4
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Lars: Jo det gjorde du:

"3. När man startar TRS är grundhastigheten 40 mph/65 kmh tills man kommer till en hastighetstavla som visar något annat.
Just nu finns inga hastighetstavlor på banan men inget hindrar att du gör det själv. 80 kmh mellan stationer, 50 kmh mellan stationer, 15 kmh in på slutstationer.
Använd dolda hstighetstavlor så blir det som att köra med HS."
Jag hade för mig det... Men den här beskrivningen är mera detaljerad.

Lycka till alla som vill köra med känslan av att köra med ATC (HS)! Och titta noga på börvärdesmarkören i hastighetsmätaren! När börvärdet faller till 15 km/h måste ni kvittera det envisa pipandet genom att trycka på knappen "Kvittering ATC/ATP"!

(Börvärde = max tillåten hastighet, ärvärde = verklig hastighet)

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 15:41   #5
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard

Tack för svaren

Berke
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 16:24   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Lite lat nu, men...

Fungerar t-banerutten och C20 till TRS2004?
Är det nått mer som behövs? Har Svenska tåg 05 och 06 om det skulle behövas!?

När man installerat allt för att få detta att fungera, kan man ta en backup då? Vill bara ha t-bane rutten och C20 sparat på skiva (cd/dvd)...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 17:11   #7
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Lite lat nu, men...

Fungerar t-banerutten och C20 till TRS2004?
Är det nått mer som behövs? Har Svenska tåg 05 och 06 om det skulle behövas!?

När man installerat allt för att få detta att fungera, kan man ta en backup då? Vill bara ha t-bane rutten och C20 sparat på skiva (cd/dvd)...
För mig funkar allt perfekt när jag kör med TRS2004, har även 2006, men gillar 2004 bättre och där funkar det som sagt mycket bra i!
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009