Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-22, 14:47   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Ojdå så fina spårvagnar!
Det fanns sådana blåa vagnar, nr 14 mellan Fridhemsplan till Fruängen via Västerbron. Dem har jag åkta flera gånger tills högertrafiken la om.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 19:33   #2
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Tack alla! .

Såg att jag har satt SS märket lite fel, även siffran 17 på Lidingövagnen är av fel typsnitt. Ska ordna till det.

Men nu till lite tekniska nyheter!, har fått igång "envorimental mapping"/"Gloss maping". Detta gör att tåget blänker på ett nytt sett, och att solen lyser upp tåget bättre. Men säg till om ni tycker att den såg bättre ut förut. MSTS klarar även av "bump mapping" som jag ska försöka få igång också.



Bevis på att bump mapping fungerar och hur det ser ut i MSTS (inte mitt tåg):
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-24, 17:55   #3
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Bump!, har fått bump mapping att fungera med transparenta texturer i samma objekt (det har sagts att det inte går tidigare). Ett problem är att tåget måste målas om för att få det att se bra ut. Kan också bli så att jag tar "bodyn" från tåget som skulla ha blivit till Rail Simulator in i MSTS medans jag ändå håller på.

Bump mapping fungerar till ruttobjekt också, saker som berg kan bli bra mycket snyggare, en sak till som jag hittade är en shader som heter "BlendMode-WaterBump" ska bli intessant vad den gör.

En Svensk tutorial är på gång hur man gör allt detta.


__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 14:04   #4
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Två ord: Tummen upp!
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-30, 18:47   #5
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Tack så mycket .

Efter lite testande, har jag kommit fram till att använda en enviroment/fake bumpmap mix, och tåget är inte så "bumpig" i verkligheten precis. Har gjort tåget bredare också.

Tycker det ser bra ut, eller?. Bilder:





(Bara vagn 316 har ändringarna).
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 10:58   #6
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Standard

Jättefint naturligtvis, ju verklighetstrognare dess bättre.
mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-06, 23:35   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Vagnarna ser bara bättre och bättre ut (otroligt verkliga!). Du har tagit msts till en högre nivå, bra jobbat!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009