Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-04, 13:54   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Gjorde en liten inventering av vad som fanns i mitt förråd och några modeller finns iallafall, även om det är gammal skåpmat... Ra-loket är Robbans, men han är säkert mutbar... Han har ju "ett antal" andra modeller också, behändigt nog i rätt 3D-format.

De äldre modellerna är lite "ut-daterade" samt en del långt från färdigmodellerade, men är ju lätta att justera och komplettera så de håller en högre detaljstandard än tidigare. Åt det håller är det ju tacksamt. Egentligen bara C3g-vagnen som har "kommit in i" det spann som man arbetar med vad gäller polygoner, C3g-vagnen har 7261 st, trots modellerade grindar och ekerhjul. Känns som att man kommer klara sig bra på de polygonbudgetar som nämnts.
Ser bra ut och känns gott att det finns ett gäng svenska tåg på g, som kan bli klara tills MSTS 2 kommer. Utan några svenska tåg, så tror jag att det kan bli som med KRS...inget intresse!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 15:41   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tror du har lite fel Pierre. Skillnaden mellan KRS och TS2 kommer vara marknadsföring. Hur mycket reklam har du t.ex sett om KRS utanför e-buzz i Sverige?

Jag tror nu inte att MS kommer lägga extrema summor på att marknadsföra TS2 men "per default" tror jag att en speltitel från MS syns mer. Jämför med hur/var man kunnat hitta MSTS. Den har funnits i en rad butiker och kan till och med hittas numera i någon rea-box i en ICA-butik eller liknande därför tror jag att produkten kommer synas och därför blir det automatiskt mer intresse
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 16:30   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Ser bra ut och känns gott att det finns ett gäng svenska tåg på g, som kan bli klara tills MSTS 2 kommer. Utan några svenska tåg, så tror jag att det kan bli som med KRS...inget intresse!?
Instämmer med vad Fredrik säger, samt att det känns lite (som jag tycker...) som att KRS tappade lite i trovärdighet när dom "skilde sig" från Kuju. Inom Kuju fanns det betydligt mer och bredare resurstillgång och kunskaper, än vad det avknoppade bolaget RSD kan ha. Vidare tycker jag det är lite tråkigt med KRS att den har lite profilerat sig som en brittisk angelägenhet snarare än att vara en global simulator. RSD trycker ju då och då ut nått nytt add-on, bara brittiskt. Visst, det byggs rutter på olika håll i världen, men mest väsen är det runt brittiska byggen... Den spanska rutten visar ju iallafall på dess potential dock, tycker jag..

Med begränsade resurser, så skulle jag iallafall hellre önska mig att resurserna (resurskostnaderna) skulle användas till att vidare-utveckla programvaran. Helt enkelt för att göra fina modeller kan eftermarknaden göra, men ny kod kan inte eftermarknaden göra. Det skulle i mina ögon ge mer trovärdighet till produkten ifall RSD tonade ner add-on-produktionen och tonade upp programmeringsarbetet. Det går säkert att finna ekonomiska modeller för det, så man tjänar bättre med pengar för att bekosta verksamheten och fortsättningen, om man vill...

Den så gott som uteblivna marknadsföringen för KRS i Sveriga hade dels med att göra med att titeln blev så pass försenad, samt att vid release-tidpunkt hade EA andra releaser av titlar med betydligt högre försäljningsvolymer och det fanns ingen budget för en marknadsföring av KRS helt enkelt. Så, den enda marknadsföringen för KRS här i Sverige är den vi gjort här på forumet och den jag har gjort vid två tillfällen i Gävle.

Så, jag tror inte att MSTS2 kommer att ha samma typer av "hämmningar". Dels så är det här nu en stor titel för Microsoft och som sådan görs en global marknadsföring, i vilken omfattning kan man ju bara spekulera i för all del. Om man får drömma sig bort lite granna, Ms har ju kört flygsimulator-spåret i många herrans år nu och det finns en marknad som alltid köper de nya releaserna. Finns det nått som säger att inte tågsimulator-produkten kan få liknande scenario, nu när dessutom grunddelarna delas på 2 stora titlar... En del av nyutvecklingen för MSTS-2, kommer ju även FS-X tillgodo och ska användas där i kommande releaser.

Men, det finns ju inget svenskt ut ur boxen? Nä, så är det ju, men om det tillkommer nya "spelare" till vårt forum och verksamhet, så kommer garanterat även ett ental nya duktiga modellerare att dyka upp. Och, med aktiva användare, skapas intresse av att bygga modeller. Och med nya modeller, så skapas intresse att använda grejjerna... Det ena hänger ihop med det andra. Nått som KRS lider av, inte så många som använder det helt enkelt..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-04 klockan 16:36.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 16:58   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det låter riktigt bra, även om mycket är saker som finns till Fs-x, så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis blir TS2 en succé och vi kan se lika mycket (om inte mer) fint svenskt material som till msts.
Gillar att de håller det flytande hela tiden, genom att ge lite info här, lite där under utvecklingens gång. Om inte ånglok kommer out of the box lär de iaf. ha gjort att det är fullt möjligt för eftermarknaden att göra det själva.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 19:00   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Visst har det med marknadsföring också att göra, men med tanke på att det diskuterats KRS här länge och det nu funnits ute ett tag. Så händer det ändå inte mycket i "byggsvängen" (pratar om svenska rutter, tåg och objekt). Jag tror att om det funnits lite mer svenskt, så hade det tagit mer fart...

I och med byggandet av Malmbanan och IORE, så verkar dock flera som tidigare inte haft planer på att skaffa KRS ändrat sig. Tycker det bekräftar min teori, att med lite svenskt så stiger intresset!

Lessen att jag blev OT i denna tråd Mazz.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-12-04 klockan 19:03.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 20:21   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Ingen fara Pierre, det är ju ändå lite närbesläktat med huvudämnet... Och är väl lite bra att förstå varför KRS inte har lyckats här i Sverige, vore trist om samma sak skulle ske med MSTS-2. Mycket gott ändå att Malmbanan och Iore byggs på för KRS, så det finns ju glädjeämnen ändå...

Jag håller med dig om att det måste till svenskt för att få oss svenskar intresserade. Men, sett från en byggares synvinkel, så behövs ju ett intresse från användare, för att man ska ta sig i kragen och verkligen bygga något.

Här tror jag faktiskt det kan vara bra att börja med såna objekt som är typiskt svenska, men enkla att göra. Jag tänker då närmast på typiskt svenska hus, som då egentligen på en vagns arbetsinsats, man skulle istället få ut "en bunt" med svenska hus... Och, med svenska hus, så kanske ruttbyggare kan vakna och faktiskt börja bygga rutt... Och, när det börjar röra på sig vad gäller rutt, så kommer naturligtvis önskemålen om fordon... Så, det jag menar är att på något sätt, så hänger det ena ihop med det andra.

När MSTS/Traniz för många år sedan gjorde sitt intåg, så fanns precis ingenting, så vilken svensk ommålning av ett originalhus var ju då en höjdare... Så lätt-köpta är vi nog inte idag, när Trainz och MSTS har ton-vis med svenska grejjer... Så det gäller nog att få igång processen, som ger näring till intresse i flera led...

/filosoferar Mazz, som ytterligare surfade vidare OT...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 21:58   #7
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 22:08   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det som gör att jag fortfarande tar fram gamla hederliga MSTS är tillgången på svenska signaler. Ok Trainz har också det men i de äldre versionerna fanns det inte ens blinkande lampor. När MTST kom så försvenskade vi originalbanorna med svenska signaler till att börja med. I KRS finns det inga svenska signaler tyvärr. Jag tror nämligen att där har vi hindret. när det gäller svenskt material som rullar så kan vi gå ut och titta på lok och vagnar och kolla hur mycket som är svenskt. Visst RC och brunloken är svenska men tittar man på vagnar och framförallt godsvagnar så står det DB och andra konstiga landsförkortningar.
Hade vi svenska signaler så tror jag att det skulle vara mer skjuts i KRS och det i väntan på MSTS2 som vad jag förstår är ett helt år bort.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 22:42   #9
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS
Idén med MSTS2 istället för en dyr konsultsimulering är god. Dock är jag lite fundersam om licensen för MSTS2 kommer att tillåta att spelet används till detta. Hur som hellst kan det inte vara allt för svårt att ta fram bangårdskartan och fixa till en station t.ex som ser hyfsat trovärdig ut. men sedan krävs det också kontaktledning, signaler, omgivning och tåg ser hyfsat svenska ut. Skall man dessutom kontakta alla Freware byggare för att få tillstånd att använda deras objekt är det snart ganska mycket arbete som skall till. Usch vad det här inlägget blev glädjedödande, det kanske funkar hur bra som helst och inte skulle jag ha något emot att få bygga lite MSTS2 på jobbet

/Magnus

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 23:49   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Konsult-spåret är en intressant ide... Dock finns det några "aspekter" som man behöver få koll på:
  • Som Magnus påpekar, licensfrågan. Det står helt klart i spelets avtal att man inte får använda spelet i kommersiella syften. Vi hade den diskussionen med Ms i samband med installationen av MSTS i simulatorn i Gävle, som alltså betraktas som en kommersiell verksamhet eftersom den ägs av museet. Det var dock inga problem i det sammanhanget, då det dels inte konkurrerar med spelets syften, intäkterna är ringa samt att det faktiskt är en reklampelare för simulator-titeln. Vi skrev inga avtal, men vi hade Ms muntliga välsignelse, inte minst genom deras medverkan i tågsimulator-dagen 2003. För en konsultativ verksamhet blir det säkert annorlunda, men jag tror inte att det skulle vara omöjligt att få till ett licensavtal som möjliggör. Eller någon annan konstruktion. I alla fall måste man säkra denna punkt innan man kan göra något och ta kostnadsmässig hänsyn till det.
  • Instämmer även med Magnus att det går åt en hel del objekt skapade för att man ska kunna agera. Då är det tillstånd och kanske ersättningsfrågor till konstruktörerna eller om man bygger själv, men då blir det mycket jobb. Lösbart dock, men måste tas med i funderingarna.
  • Ansvar. Om man gör en visuell demonstration baserad på MSTS2 på uppdrag, så finns det sannolikt ansvars-aspekter. Till exempel att uppdraget blir klart i den tid som beställaren behöver, samt att underlaget håller den kvalitet som förväntas. Där ska man ställa frågan till sig själva, klarar man av det på frivillig-basis?
  • Organisation. De flesta beställare önskar i första hand lägga jobbet på uppdrag till en firma och normalt en uppdragstagande part. Den parten måste sedan se till att organisera resurserna så rätt sak blir gjord av rätt person och i rätt tid. Klarar man det i en frivillig-organisation?
  • Kontinuitet. Ett arbete av ett sådant här slag kan förmodligen pågå i flera år och uppdateringsarbeten/ kompletteringsarbeten tillkommer sannolikt. Klarar frivilligorganisationen av att ha sin organisation och tillgång på källdata intakt, så uppdraget kan fortsättas efter långvarigt uppehåll?
Men sen i slutänden... Hur kan konsult-jobb exponera tågsimulator-hobbyn, så vi får fler användare? Uppdraget skulle ju i ett sånt här scenario kanske bara vara en delkomponent i en projektering och det jobb vi gjort kanske inte kan fås att bli så visuellt ändå att det är MSTS2 som det baseras på och att vi har gjort det? Fast, vi skulle nog ha väldigt skoj under tiden dock...

På tal om att få över nya tågsim-användare från modellvärlden är jag i princip tveksam till. För det första, så är modellrallarna väl medvetna om att det finns simulatorer, men dom som har något intresse av tågsim hittar dit själv. Däremot, så kan det finnas nya potentiella tåg-simmare hos dom som egentligen vil skaffa sig en modelljärnväg, men har inte utrymme eller ekonomi... Så, min övertygelse är snarare att vi ska försöka etablera samarbeten med modelljärnvägs-branschen och se oss som "hobby-partners" som kompletterar varandra. Det skulle t.ex kunna innebära att man på en modelljärnvägs-utställning, t.ex den Hjulmarknad som i helgen hölls i Värtan, har en hörna där man visar upp tågsimulator-hobbyn. Alltså inte en märkes-orienterad monter utan en som visar vad det innebär att utöva tågsimulatorhobyn, med fler fabrikat exponerade. Åt andra hållet, så kan modelljärnvägsfolket ha en motsvarande utställning på t.ex tågsimulatordagen. Ja, den dagen har ju inte förekommit så ofta än, men får vi bara fart på den här hobbyn, så ska vi nog kunna ha en årlig dag drömmer jag om.

Oj, nu blev det mycke text... nåja...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-04 klockan 23:51.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 00:10   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.


/ Dalle
Fortsatta funderingar... Jag tror nog inte att det är viktigt att vi sluter upp kring en enda simulator, även om det naturligtvis vore praktiskt... Men, nu finns det ju ett antal simulatorer att välja på och utan någon skugga över det så är ju smaken olika på vad man föredrar för simulator just för stunden.

Vad gäller cad-plattform för att göra modeller, så skulle man iallafal önska sig att man använder sig av en relativt generell plattform, så man inte är låst vid att bara bygga till en simulator. Ofta kan man jobba i par, där var och en är kanske mer van att producera underlag til en viss simulator, men genom samarbetet så kan objekten komma ut till flera simulatorer. Det ligger ju idag nära till hands att se 3D-modeller till KRS och MSTS-2 i ett samband, det är ungefär samma polygon-budget känns det som. Säkert kan även Trainz och MSTS använda sådana modeller också, bara någon har möjligheten att konvertera till resp simulator. Jag tror att hobbyn i stort tjänar på om fler objekt kan komma fler simulator-plattformar tillgodo.

Sen så angående moment 22, som jag till fullo håller med om, så är det nog så att tomtar som mig, som har verktygen att göra modeller får försöka att "bana väg", så att det kommer lite svenskt och därmed bygger intresse. Nu känns det som att modellera till KRS eller MSTS-2 är närbesläktat och då kan man ju tänka sig att skapar man til KRS, så kan man sen kompilera det för MSTS-2 när det är dax. Jag har f.ö skaffat mig FSX nu för att öka förutsättningarna att förstå hur man bygger objekt till FSX/MSTS-2...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-05 klockan 00:12.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 07:58   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 841
Standard

Hej!
Intressant läsning! Jag hoppas på ny path på svenska till MSTS2. Det skulle underlätta mycket.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 15:35   #13
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2008-12-05 klockan 16:35.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 18:06   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.
Jag brukar ju vara emot payware, då jag alltid sett detta som en hobby, men här håller jag faktiskt med dig. Pengar är en bra drivkraft! Dock skulle jag vilja se att det då släpptes tågpaket av ett gäng 3d-byggare. Kanske 5-10 tåg för 100-200kr...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009