![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]() Citat:
__________________
Mvh Pirpen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Tror du har lite fel Pierre. Skillnaden mellan KRS och TS2 kommer vara marknadsföring. Hur mycket reklam har du t.ex sett om KRS utanför e-buzz i Sverige?
Jag tror nu inte att MS kommer lägga extrema summor på att marknadsföra TS2 men "per default" tror jag att en speltitel från MS syns mer. Jämför med hur/var man kunnat hitta MSTS. Den har funnits i en rad butiker och kan till och med hittas numera i någon rea-box i en ICA-butik eller liknande därför tror jag att produkten kommer synas och därför blir det automatiskt mer intresse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
Med begränsade resurser, så skulle jag iallafall hellre önska mig att resurserna (resurskostnaderna) skulle användas till att vidare-utveckla programvaran. Helt enkelt för att göra fina modeller kan eftermarknaden göra, men ny kod kan inte eftermarknaden göra. Det skulle i mina ögon ge mer trovärdighet till produkten ifall RSD tonade ner add-on-produktionen och tonade upp programmeringsarbetet. Det går säkert att finna ekonomiska modeller för det, så man tjänar bättre med pengar för att bekosta verksamheten och fortsättningen, om man vill... Den så gott som uteblivna marknadsföringen för KRS i Sveriga hade dels med att göra med att titeln blev så pass försenad, samt att vid release-tidpunkt hade EA andra releaser av titlar med betydligt högre försäljningsvolymer och det fanns ingen budget för en marknadsföring av KRS helt enkelt. Så, den enda marknadsföringen för KRS här i Sverige är den vi gjort här på forumet och den jag har gjort vid två tillfällen i Gävle. Så, jag tror inte att MSTS2 kommer att ha samma typer av "hämmningar". Dels så är det här nu en stor titel för Microsoft och som sådan görs en global marknadsföring, i vilken omfattning kan man ju bara spekulera i för all del. Om man får drömma sig bort lite granna, Ms har ju kört flygsimulator-spåret i många herrans år nu och det finns en marknad som alltid köper de nya releaserna. Finns det nått som säger att inte tågsimulator-produkten kan få liknande scenario, nu när dessutom grunddelarna delas på 2 stora titlar... En del av nyutvecklingen för MSTS-2, kommer ju även FS-X tillgodo och ska användas där i kommande releaser. Men, det finns ju inget svenskt ut ur boxen? Nä, så är det ju, men om det tillkommer nya "spelare" till vårt forum och verksamhet, så kommer garanterat även ett ental nya duktiga modellerare att dyka upp. Och, med aktiva användare, skapas intresse av att bygga modeller. Och med nya modeller, så skapas intresse att använda grejjerna... Det ena hänger ihop med det andra. Nått som KRS lider av, inte så många som använder det helt enkelt.. Senast redigerad av Mazz den 2008-12-04 klockan 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Det låter riktigt bra, även om mycket är saker som finns till Fs-x, så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis blir TS2 en succé och vi kan se lika mycket (om inte mer) fint svenskt material som till msts.
Gillar att de håller det flytande hela tiden, genom att ge lite info här, lite där under utvecklingens gång. Om inte ånglok kommer out of the box lär de iaf. ha gjort att det är fullt möjligt för eftermarknaden att göra det själva.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Visst har det med marknadsföring också att göra, men med tanke på att det diskuterats KRS här länge och det nu funnits ute ett tag. Så händer det ändå inte mycket i "byggsvängen" (pratar om svenska rutter, tåg och objekt). Jag tror att om det funnits lite mer svenskt, så hade det tagit mer fart...
I och med byggandet av Malmbanan och IORE, så verkar dock flera som tidigare inte haft planer på att skaffa KRS ändrat sig. Tycker det bekräftar min teori, att med lite svenskt så stiger intresset! Lessen att jag blev OT i denna tråd Mazz.
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2008-12-04 klockan 19:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Ingen fara Pierre, det är ju ändå lite närbesläktat med huvudämnet... Och är väl lite bra att förstå varför KRS inte har lyckats här i Sverige, vore trist om samma sak skulle ske med MSTS-2. Mycket gott ändå att Malmbanan och Iore byggs på för KRS, så det finns ju glädjeämnen ändå...
Jag håller med dig om att det måste till svenskt för att få oss svenskar intresserade. Men, sett från en byggares synvinkel, så behövs ju ett intresse från användare, för att man ska ta sig i kragen och verkligen bygga något. Här tror jag faktiskt det kan vara bra att börja med såna objekt som är typiskt svenska, men enkla att göra. Jag tänker då närmast på typiskt svenska hus, som då egentligen på en vagns arbetsinsats, man skulle istället få ut "en bunt" med svenska hus... Och, med svenska hus, så kanske ruttbyggare kan vakna och faktiskt börja bygga rutt... Och, när det börjar röra på sig vad gäller rutt, så kommer naturligtvis önskemålen om fordon... Så, det jag menar är att på något sätt, så hänger det ena ihop med det andra. När MSTS/Traniz för många år sedan gjorde sitt intåg, så fanns precis ingenting, så vilken svensk ommålning av ett originalhus var ju då en höjdare... Så lätt-köpta är vi nog inte idag, när Trainz och MSTS har ton-vis med svenska grejjer... Så det gäller nog att få igång processen, som ger näring till intresse i flera led... /filosoferar Mazz, som ytterligare surfade vidare OT... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
|
![]()
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.
Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg. Det som från början fick mig att köpa MSTS var att: - jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg. - jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar. Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen. Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut... Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent". Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt! / Dalle PS. Vad är Bump-map förnågot? DS |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Det som gör att jag fortfarande tar fram gamla hederliga MSTS är tillgången på svenska signaler. Ok Trainz har också det men i de äldre versionerna fanns det inte ens blinkande lampor. När MTST kom så försvenskade vi originalbanorna med svenska signaler till att börja med. I KRS finns det inga svenska signaler tyvärr. Jag tror nämligen att där har vi hindret. när det gäller svenskt material som rullar så kan vi gå ut och titta på lok och vagnar och kolla hur mycket som är svenskt. Visst RC och brunloken är svenska men tittar man på vagnar och framförallt godsvagnar så står det DB och andra konstiga landsförkortningar.
Hade vi svenska signaler så tror jag att det skulle vara mer skjuts i KRS och det i väntan på MSTS2 som vad jag förstår är ett helt år bort.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() /Magnus /Magnus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Konsult-spåret är en intressant ide... Dock finns det några "aspekter" som man behöver få koll på:
![]() På tal om att få över nya tågsim-användare från modellvärlden är jag i princip tveksam till. För det första, så är modellrallarna väl medvetna om att det finns simulatorer, men dom som har något intresse av tågsim hittar dit själv. Däremot, så kan det finnas nya potentiella tåg-simmare hos dom som egentligen vil skaffa sig en modelljärnväg, men har inte utrymme eller ekonomi... Så, min övertygelse är snarare att vi ska försöka etablera samarbeten med modelljärnvägs-branschen och se oss som "hobby-partners" som kompletterar varandra. Det skulle t.ex kunna innebära att man på en modelljärnvägs-utställning, t.ex den Hjulmarknad som i helgen hölls i Värtan, har en hörna där man visar upp tågsimulator-hobbyn. Alltså inte en märkes-orienterad monter utan en som visar vad det innebär att utöva tågsimulatorhobyn, med fler fabrikat exponerade. Åt andra hållet, så kan modelljärnvägsfolket ha en motsvarande utställning på t.ex tågsimulatordagen. Ja, den dagen har ju inte förekommit så ofta än, men får vi bara fart på den här hobbyn, så ska vi nog kunna ha en årlig dag drömmer jag om. Oj, nu blev det mycke text... nåja... ![]() ![]() Senast redigerad av Mazz den 2008-12-04 klockan 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
Vad gäller cad-plattform för att göra modeller, så skulle man iallafal önska sig att man använder sig av en relativt generell plattform, så man inte är låst vid att bara bygga till en simulator. Ofta kan man jobba i par, där var och en är kanske mer van att producera underlag til en viss simulator, men genom samarbetet så kan objekten komma ut till flera simulatorer. Det ligger ju idag nära till hands att se 3D-modeller till KRS och MSTS-2 i ett samband, det är ungefär samma polygon-budget känns det som. Säkert kan även Trainz och MSTS använda sådana modeller också, bara någon har möjligheten att konvertera till resp simulator. Jag tror att hobbyn i stort tjänar på om fler objekt kan komma fler simulator-plattformar tillgodo. Sen så angående moment 22, som jag till fullo håller med om, så är det nog så att tomtar som mig, som har verktygen att göra modeller får försöka att "bana väg", så att det kommer lite svenskt och därmed bygger intresse. Nu känns det som att modellera till KRS eller MSTS-2 är närbesläktat och då kan man ju tänka sig att skapar man til KRS, så kan man sen kompilera det för MSTS-2 när det är dax. Jag har f.ö skaffat mig FSX nu för att öka förutsättningarna att förstå hur man bygger objekt till FSX/MSTS-2... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2008-12-05 klockan 00:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 841
|
![]()
Hej!
Intressant läsning! Jag hoppas på ny path på svenska till MSTS2. Det skulle underlätta mycket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen. Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris. När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare. Senast redigerad av Fredrik den 2008-12-05 klockan 16:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]() Citat:
__________________
Mvh Pirpen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|