Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-04, 22:42   #1
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS
Idén med MSTS2 istället för en dyr konsultsimulering är god. Dock är jag lite fundersam om licensen för MSTS2 kommer att tillåta att spelet används till detta. Hur som hellst kan det inte vara allt för svårt att ta fram bangårdskartan och fixa till en station t.ex som ser hyfsat trovärdig ut. men sedan krävs det också kontaktledning, signaler, omgivning och tåg ser hyfsat svenska ut. Skall man dessutom kontakta alla Freware byggare för att få tillstånd att använda deras objekt är det snart ganska mycket arbete som skall till. Usch vad det här inlägget blev glädjedödande, det kanske funkar hur bra som helst och inte skulle jag ha något emot att få bygga lite MSTS2 på jobbet

/Magnus

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 23:49   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Konsult-spåret är en intressant ide... Dock finns det några "aspekter" som man behöver få koll på:
  • Som Magnus påpekar, licensfrågan. Det står helt klart i spelets avtal att man inte får använda spelet i kommersiella syften. Vi hade den diskussionen med Ms i samband med installationen av MSTS i simulatorn i Gävle, som alltså betraktas som en kommersiell verksamhet eftersom den ägs av museet. Det var dock inga problem i det sammanhanget, då det dels inte konkurrerar med spelets syften, intäkterna är ringa samt att det faktiskt är en reklampelare för simulator-titeln. Vi skrev inga avtal, men vi hade Ms muntliga välsignelse, inte minst genom deras medverkan i tågsimulator-dagen 2003. För en konsultativ verksamhet blir det säkert annorlunda, men jag tror inte att det skulle vara omöjligt att få till ett licensavtal som möjliggör. Eller någon annan konstruktion. I alla fall måste man säkra denna punkt innan man kan göra något och ta kostnadsmässig hänsyn till det.
  • Instämmer även med Magnus att det går åt en hel del objekt skapade för att man ska kunna agera. Då är det tillstånd och kanske ersättningsfrågor till konstruktörerna eller om man bygger själv, men då blir det mycket jobb. Lösbart dock, men måste tas med i funderingarna.
  • Ansvar. Om man gör en visuell demonstration baserad på MSTS2 på uppdrag, så finns det sannolikt ansvars-aspekter. Till exempel att uppdraget blir klart i den tid som beställaren behöver, samt att underlaget håller den kvalitet som förväntas. Där ska man ställa frågan till sig själva, klarar man av det på frivillig-basis?
  • Organisation. De flesta beställare önskar i första hand lägga jobbet på uppdrag till en firma och normalt en uppdragstagande part. Den parten måste sedan se till att organisera resurserna så rätt sak blir gjord av rätt person och i rätt tid. Klarar man det i en frivillig-organisation?
  • Kontinuitet. Ett arbete av ett sådant här slag kan förmodligen pågå i flera år och uppdateringsarbeten/ kompletteringsarbeten tillkommer sannolikt. Klarar frivilligorganisationen av att ha sin organisation och tillgång på källdata intakt, så uppdraget kan fortsättas efter långvarigt uppehåll?
Men sen i slutänden... Hur kan konsult-jobb exponera tågsimulator-hobbyn, så vi får fler användare? Uppdraget skulle ju i ett sånt här scenario kanske bara vara en delkomponent i en projektering och det jobb vi gjort kanske inte kan fås att bli så visuellt ändå att det är MSTS2 som det baseras på och att vi har gjort det? Fast, vi skulle nog ha väldigt skoj under tiden dock...

På tal om att få över nya tågsim-användare från modellvärlden är jag i princip tveksam till. För det första, så är modellrallarna väl medvetna om att det finns simulatorer, men dom som har något intresse av tågsim hittar dit själv. Däremot, så kan det finnas nya potentiella tåg-simmare hos dom som egentligen vil skaffa sig en modelljärnväg, men har inte utrymme eller ekonomi... Så, min övertygelse är snarare att vi ska försöka etablera samarbeten med modelljärnvägs-branschen och se oss som "hobby-partners" som kompletterar varandra. Det skulle t.ex kunna innebära att man på en modelljärnvägs-utställning, t.ex den Hjulmarknad som i helgen hölls i Värtan, har en hörna där man visar upp tågsimulator-hobbyn. Alltså inte en märkes-orienterad monter utan en som visar vad det innebär att utöva tågsimulatorhobyn, med fler fabrikat exponerade. Åt andra hållet, så kan modelljärnvägsfolket ha en motsvarande utställning på t.ex tågsimulatordagen. Ja, den dagen har ju inte förekommit så ofta än, men får vi bara fart på den här hobbyn, så ska vi nog kunna ha en årlig dag drömmer jag om.

Oj, nu blev det mycke text... nåja...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-04 klockan 23:51.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009