![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Väldigt intressant ide, själv har jag en stor hög med tänkta projekt men problemen är dels att hitta underlag men framförallt att komma i mål med de projekt man startar upp.
Tyvärr ser jag dock en del problem som måste lösas. Att ha en "färdig" 3D modell gjord av ett profs är en väldigt bra början men anpassningar av modellen behöver säkerligen göras för respektive simulator för hur hierarkin ska vara uppbyggd och exporteras, särskilda markörer som behövs och dylikt. Sådant som 3D artisten inte känner till. Sedan gäller det att göra modellen fungerande i respektive simulator och även det kan vara ett rätt krävande arbete särskilt när man vill ha den så realistisk som möjligt. Det är ju många av oss som har kört vartenda fritt ånglok i MSTS med cabben från Flying Scotsman t.ex. och helt orealistiska prestanda. En massa scriptande som ska till och som även kräver kunskap om förebilden. Iden är god och lovvärd men hanteringen till en färdigt lok i respektive simulator måste klaras ut. Annars kommer sannolikt detta att stupa efter en eller ett par modeller då folk inte vill betala för ett halvfabrikat. /Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Men att hantera t.ex hierarkin, sätta ut vissa helper-points e.t.c är ju lättare att klara av. Att bygga själv kan leda till att det blir för mycket. Har man den stora delen avklarad, 3D-skapandet, är ju det övriga inte alls lika tyngande som om man skulle göra allt själv. Det finns flera på forumet som har 3D-kompetens och som jag vet och även tror på andra som mer än gärna vill ställa och hjälpa.
Vidare går det att få allt gjort direkt om man så önskar. Skriver man rätt kravspec går det att få 3D-modellen även med dessa krav dock kan det ju ta en 1 extra eller 2 vilket leder till ökad kostnad. När det gäller 3D-hytten så är ju den egentligen ett eget 3D-projekt i sig. Ofta brukar det ju bara vara en ensam hytt och inget mer och det kan ju med andra ord tillverkas innan en huvudmodellen finns förutsatt att man har ritningar/mått på hur hytten ser ut. Sedan tror jag också att folk måste inse att de kan inte riktigt jämföra detta med att gå till butiken och plocka ett addon från hyllan. Detta förslag gör medlemmen på sätt och vis "ägare" till 3D-filen då kan lägger pengar 1 gång och kan få samma modell till 3 olika simulatorer och det måste ses som väldigt förmånligt. Det normala är annars att det blir ett addon till simulator x, ett annat till simulator y och ett tredje till simulator z. Detta är alltså ett gränsöverskridande projekt som skapar ett mervärde! Och som jag skrivit tidigare. Det kan vara svårt att ha precis allt som skrivs här färdigt direkt men i och med att den största och tyngsta biten (3D-skapandet) är gjort finns det inga hinder att vi gemensamt jobbar fram uppdateringar som lyfter det hela till ännu bättre modeller. Senast redigerad av Fredrik den 2009-01-09 klockan 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Då jag började bli OT i andra tråden angående penga frågan, så tänkte jag ta lite här istället.
Då det för mig (och kanske fler!?) är intressant att få få ett så bra (läs lågt) pris som möjligt för en modell, så undrar jag om inte detta kunde vara en idé: Ett abonnemang på modeller. Vi röstar fram säg 24 modeller och sen får vi två i månaden till ett fast månadspris. Visst man kanske får nån modell som man egentligen inte vill ha, men om man får alla till samma låga pris, så står man ut med det. På detta sätt kan alla på forumet vara med och ha råd!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Jag kan inte bygga, varken spår eller modeller, jag kan bara fixa lite med wag- och eng-filer så de blir som jag vill ha dem, men jag är allmänt intresserad av detta. De nya fordonen kommer väl att vara helt annorlunda uppbyggda.
Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Dragør, Danmark
Inlägg: 8
|
![]()
Hvad gør man?
Nu har jeg downloadet 5 RAR-filer. Når jeg udpakker nr. 2, 3, 4 og 5 spørger den om jeg vil overskrive filen... Det giver ikke nogen mening at have 5 pakker, hvor indholdet har samme navn... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hej, som jag sa på den danska sidan: packa upp filerna till samma mapp (om den frågar om du vill skriva över så säg ja för det funkar ändå).
För mig funkade det att bara packa upp fil ett och sen lägga in den i spelet. Det kan du också testa ![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Dragør, Danmark
Inlägg: 8
|
![]()
Nej, det funker ikke.
Jeg har pakket alle ud i samme mappe, og nu har jeg 1 fil Rc-Lok_2009-06-22.rpk på 57.901 KB. Det er den fil der ligger i pakke 5. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
|
![]() Citat:
Som svar på ovan vill jag komma med ett annat förslag. För att hålla kostnaderna nere bör det gå att ordna en paketlösning? Jag vågar påstå att alla som spelar, mer eller mindre önskar ha vartenda tåg-modell från sverige tillgänglig i simulatorn, oavsett om det gäller Ai eller körbart. Vad jag kunnat läsa tidigare finns det alltså en person som bygger modellerna "åt oss"? Ett paketpris på kategorinivå känns som en realistisk lösning. Passargerar-pack Gods-Pack Lokpack |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Du glömde Hytt-Pack!
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
|
![]()
Vad menar du?
Såhär menar jag. Vet inte riktigt om jag skulle säga glömde. Mer att jag inte räknade hytterna som en "stand alone". Skulle inkorporera hytten som standardutrustning faktiskt, med tanke på vilka priser vi faktiskt talar om per modell ![]() Kan dock tänka mig att det ligger lite jobb i att få till en riktigt fin hytt (animeringar och allt sånt). Vi har sett många grymma hytter tidigare så visst går det. Hytten är ju helt klart avgörande för realismen så visst ligger det ett eget mervärde för hela spelets känsla att hytterna är så bra som de kan bli. Är helt med där. Lobbar fortfarande för att det ska va standardutrustning ![]() Vad är sagt egentligen, mellan Svenska 3D-tåg och modellbyggaren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Angående hytt så är det i dagsläget ett fristående projekt för CW-modeller, som Janne uttrycket fint i ett inlägg i annan tråd:
Citat:
Angående "paketlösningar" så ser jag egentligen det så att vi har trots allt har lite olika smakinriktningar och "paketlösningars" innehåll tilltalar förmodligen inte alla som är intresserade av CW. Dessutom skulle det innebära att varje enskild måste skriva på sig för en betydligt större summa än om man tar fordon för fordon. Detta skulle då resultera i för få beställningar för att det skulle ens komma igång och då skulle vi inte ha en fortsättning alls. Vartefter CW fått ut olika saker, lok, hytter mm, så arbetas det upp en erfarenhet som gör att den tråkiga fasen vi just nu befinner oss i för att få ut Rc i RailSimulator går mer flytande och även att 3D-modellen i vissa avseenden är byggd så det blir smidigt både för RS2009 och Rail Simulator eller RailWorks som den snart heter... Nu är sanningen den att vi måste lära oss en del grundläggande saker för RS, som i sig inte är komplicerade. Bara man vet hur. Min erfarenhet från att ta ut vagnar i Rail Simulator är att det går betydligt enklare och mer kontrollerat än i MSTS där min erfarenhet historiskt ligger. Men, innan man fått alla "aha-upplevevelser" på plats, så kan ju en enda enskild gåta ta hur lång tid som helst att lösa. När den väl är löst undrar man vad det va som tog sån tid... CW har jobbat en del "i det dolda" för att dels ta vara på erfarenheten av hur det gick i Rc-projektet och hur ska CW i detalj lägga upp fortsättningen för att det ska fungera på bästa sätt, inte bara tekniskt utan även hantering av "rörelsen" som sådan. Det som är sagt mellan CW och modellbyggaren är att vi får precis så som vi vill. Men arbete har sitt pris och därför är det enda rimliga idag att hytterna är separata projekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|