Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-09, 19:03   #1
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Ja om du menar loktåg så är det antingen föraren eller ombordpersonal som sköter detta.

Men vid datoriserade utrop som "plåtstina" i X40 eller C20 tunnelbanetågen så handlar det troligtvis om förprogrammerade sträckor i tågdatorn. Bygger lite på att man ligger hyffsat enligt tidtabell. Dessa får spel ibland och ger ifrån sig utrop lite när som helst.

Men vet även att GPS plotter är en annan metod, tex i bussars system. Att man markerat varje hållplats i GPS systemet och när sedan bussen kommer inom en viss radie så görs ett automatiskt utrop.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 22:48   #2
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Ja om du menar loktåg så är det antingen föraren eller ombordpersonal som sköter detta.

Men vid datoriserade utrop som "plåtstina" i X40 eller C20 tunnelbanetågen så handlar det troligtvis om förprogrammerade sträckor i tågdatorn. Bygger lite på att man ligger hyffsat enligt tidtabell. Dessa får spel ibland och ger ifrån sig utrop lite när som helst.

Men vet även att GPS plotter är en annan metod, tex i bussars system. Att man markerat varje hållplats i GPS systemet och när sedan bussen kommer inom en viss radie så görs ett automatiskt utrop.
Kör verkligen X40 på förprogrammerade sträckor/tid? Borde väl åtminstone vara en kombination av det och gps positioner.
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 23:52   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

I C20 passerar dom väl en grej i spåret som ropar ut? För jag har sett när jag åkt med att det är saker i spåret innan en station och när man passerar den kommer utropet, men det är kanske fel?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 01:03   #4
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Jag har en tilläggsfråga: Varifrån sköts utrop på stationer? Är väl BV om sköter det, men vart håller dem hus och rapporterar de över hela landet från en och samma central?
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 01:34   #5
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
Jag har en tilläggsfråga: Varifrån sköts utrop på stationer? Är väl BV om sköter det, men vart håller dem hus och rapporterar de över hela landet från en och samma central?
Så vitt jag vet är det samma tågklarerare som sköter detta som styr stationen.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 11:37   #6
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
Jag har en tilläggsfråga: Varifrån sköts utrop på stationer? Är väl BV om sköter det, men vart håller dem hus och rapporterar de över hela landet från en och samma central?
På de stora statiorna dvs. Stockholm, Göteborg, Malmö samt Västerås och Arboga (Arboga har jag för mig iallafall) sköts utropen av SJ. I Stockholm sitter det en informatör på SJ trafikledning som sköter utropen för SJ:s tåg. Likaså har S-tåg en egen informatör och AEX med.

Annars sitter det informatörer hos BV på de olika fjärrtågsklareraranläggningarna i landet samt hos vissa tkl.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 11:43   #7
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
I C20 passerar dom väl en grej i spåret som ropar ut? För jag har sett när jag åkt med att det är saker i spåret innan en station och när man passerar den kommer utropet, men det är kanske fel?
Är inte så säker på det. Den grej som du sett på spåret kan vara något som en ATC Balister till signalsystemet eller något liknande.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 12:03   #8
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Är inte så säker på det. Den grej som du sett på spåret kan vara något som en ATC Balister till signalsystemet eller något liknande.
Kul att du tog upp ATC. Inte för att följande har med t-banan att göra men det är en ordentlig genomgång av ATC: http://techworld.idg.se/2.2524/1.160472
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 12:59   #9
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Är inte så säker på det. Den grej som du sett på spåret kan vara något som en ATC Balister till signalsystemet eller något liknande.
Finns inga "synliga" atc baliser i tunnelbanan, dock kan det vara en smörjlåda.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 13:10   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Är inte så säker på det. Den grej som du sett på spåret kan vara något som en ATC Balister till signalsystemet eller något liknande.
Tro mig, efter min prao vet jag hur en ATC Balis ser ut
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 11:39   #11
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström Visa inlägg
Kör verkligen X40 på förprogrammerade sträckor/tid? Borde väl åtminstone vara en kombination av det och gps positioner.
Jag är hyffsat säker på att det är förprogrammerade sträckor i X40. Ibland ropar plåtstina ut tex Södertälje strax efter Flemingsberg mot normala platsen som är strax innan Igelstabron. Sen finns inte sträckorna Gävle-Ljusdal och Stockholm-Falun med i tågdatorn så på dessa sträckor fungerar inte plåtstina alls.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 15:01   #12
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Jag är hyffsat säker på att det är förprogrammerade sträckor i X40. Ibland ropar plåtstina ut tex Södertälje strax efter Flemingsberg mot normala platsen som är strax innan Igelstabron.
Bara en ren gissning från min sida, men om det är GPS-styrda utrop där också så kanske GPS'en kommer av sig p.g.a. alla tunnlar som finns på sträckan?
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 20:47   #13
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Jag är hyffsat säker på att det är förprogrammerade sträckor i X40. Ibland ropar plåtstina ut tex Södertälje strax efter Flemingsberg mot normala platsen som är strax innan Igelstabron.
På Itinotågen är det GPS-styrt, så när man programmerade in utropen i ett speciellt "Itino edit tools"-program på datorn, så programerar man in GPS-koordinaterna för de olika utropen, så de kommer alltid på samma ställen, oavsett om tåget är tidigt eller sent.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/

Senast redigerad av vfp420b den 2009-05-10 klockan 20:48.
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 20:59   #14
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b Visa inlägg
På Itinotågen är det GPS-styrt, så när man programmerade in utropen i ett speciellt "Itino edit tools"-program på datorn, så programerar man in GPS-koordinaterna för de olika utropen, så de kommer alltid på samma ställen, oavsett om tåget är tidigt eller sent.
Så måste det funka i tunnelbanan också, för där kommer utropet på samma ställe även om tåget är sent eller så.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 21:24   #15
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Sparkfot: Både rätt och fel! Bana 1 saknar "baliser", där finns signalerna i slingor mellan rälerna. Kolla precis där stationen börjar, där ligger det en 3-5 slingor som går fram och tillbaka mellan rälerna.
2:an och 3:an har kvar impedanslådorna. Och dessa ligger lite överallt längs banan. Även i depåerna har vi sådana.

Angående utropen (utan att ha djupdykt i den frågan) så är det någon form av meterräkning. När man är ute och provkör vagnar (eller rangerar) i depån så kommer ofta stationsutropen ut i högtalare och på skyltarna. Detta kräver dock att man har lagt in en destination. Då kommer oftast (inte alltid) första efterföljande station när man kört tillräckligt långt. Tar man över ett tåg från en förare som ankommit depån kan man få upp vilken station som helst om han/hon inte lagt in "transport" koden.
Tåget har alltid koll på hur långt den åkt och vart den är. Och det gör ju att vi som pillar i tågdatorn mellan varven ser rätt mycket fakta.
Som en lite kul grej kan påpekas att tack vare tågets fullständiga kontroll på vart den är så kunde vi hitta en matarstation som var felaktig.
GPS används inte i tunnelbanevagnar.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009