Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-03, 08:41   #1
giovanni71
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 224
Standard

giovanni71 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 11:20   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

now that looks great!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 18:55   #3
giovanni71
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 224
Standard

giovanni71 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 08:52   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Question

Citat:
Ursprungligen postat av giovanni71 Visa inlägg
Do you leave optimization until last because there are many unnecessary polygons and points in this model.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 11:51   #5
giovanni71
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 224
Standard

??????????????????????:confuse d:
giovanni71 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 21:27   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Lightbulb Optimising model

Citat:
Ursprungligen postat av giovanni71 Visa inlägg
??????????????????????:confuse d:
Okay, I will try to explain with an example from your latest pictures.
Look at the front around the windows, especially the wall section above and below the windows that I painted yellow.
The points along the straight edge above and below the yellow fields can be welded to the point next to it reducing the model by one polygon for each weld.
Sorry for the bad drawing quality in the second picture but I hope you get the idea.
Not much per weld but there are lots of this in that model and the total can be quite substantial.

Since it is a flat area the welding of points will not change the overall shape but reduce points and polygons.
Welding of points can be continued everywhere you have several points in a straight line and the polygons have parallel normals (face the same direction).

There are some commands in 3D Canvas that can help with this.
You have the welding tools operating on points and you have the Optimize Object Geometry operation which you should try first.
Texturing should be done after optimisation or you might have to redo the texturing.

/Anders
Bifogade bilder
Filtyp: jpg before.jpg (13.1 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg after.jpg (14.0 KB, 213 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 16:21   #7
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Do you leave optimization until last because there are many unnecessary polygons and points in this model.

/Anders
KMW, vad menar du? Han verkar inte förstå..
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 23:12   #8
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 265
Standard

It´s easy to see the relationship to Swedish dmu Y1 which is based upon Aln668.

Btw, it´s really great models you´re making. Fantastic to see how the work progress from a single cube to a complete engine, wagon or railcar.

Many thanks!

/Micke
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009