![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
|
![]()
Tack Henke.
Okej, då försöker jag posta en bild på det hela. Ni kan bortse från det tredje tåget (Gröna loket, glömt namnet) då situationen uppstår ändå. Mvh Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Detta är ett typiskt problem där olika AI tåg Kämpar om samma tågväg. Jag skulle använda en trigger på spåret som tåg A skall till och låta tåg B vänta till det triggas av tåg A då släpper tåg B alla växlar och låter tåg A passera. Till detta använder du "WaitForTrigger" finns på DLS Trs 2004 Fungerar utmärkt även i senare versioner. Avvänder själv i 2010.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
|
![]()
Tack för förslaget hgkn.
Tyvärr tror jag ditt förslag blir lite för omständigt för mig då ett flertal tåg passerar de aktuella växlarna. Men ska klura på saken. Slogs av en tanke, kanske en tokig sådan, men ändå. Kan det ha att göra med vissa lok? Har noterat att alltid SD-40 Union Pacific är ena parten då konstigheter uppstår. Noterade t.ex att SD-40 slog om en växel nästan framför nosen på ett RC lok. Har väl RC loket fått grönt ska väl växeln ligga låst till RC passerat växeln ![]() Nåväl, har nu bytt ut SD-40 mot ett RC o låter nu AI förarna testa någon timma. Sedan får vi se vad som hänt. ![]() Mvh Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
|
![]()
Jag tycker faktiskt att detta låter lite konstigt… Jag har för mig att det borde bli så att en av förarna får förkörsrätt före den andra och sen så löser dom det. Tycker faktiskt att det är lite märkligt att dom låser varsina växlar och hamnar i ngt dödläge, tror inte jag har upplevt det innan...
Hur har du placerat signalerna? Det ser ut som det saknas några på bilden. Risken finns väl då iof att vi då hamnar i samma situation som jag har gjort angående blocksträckor och tåg som står nos mot nos… Jag har aldrig testat det men det här med Train priority, kan det vara ngt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
I väntan på de svenska skriptade signalerna (beta testas just nu) så kan du använda Path Command tillsammans med en autopilot som bara kör och respekterar signaler, istället för AI kommandon.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Jag har också kämpat med låsta växlar och signalering på enkelspårade banor. AI loken låser växlar för de lok man själv kör. Jag tycker det är dåligt att Auran inte har kunnat fixa till detta ännu. Jag brukar ta upp loket som låser växeln och välja stopp train sedan får jag ta över det lok jag kör och lägga om växeln och köra för att sedan byta lok igen och välja att det skall fortsätta. Om det är två AI lok som kör löser datorn det. Men jag tycker det fungerar sämre i TS2009 än vad det gjorde i TRS2006. Naturligtvis borde Auran kunna programmera så att AI loken inte låste växlar i förväg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
|
![]()
Det är väl bara att (motvilligt) acceptera att AI inte kan hantera alla situationer som uppstår ute på banan. Ett komplett ställverk med en AI tågklarerare vore något det
![]() Vad gäller mitt problem så ser det ut som jag löst det. Jag lade in en trackmark (strax före rödljuset på bilden) som alla berörda tåg kör via. Detta följs sedan av "Release junction" kommando mot den aktuella växeln. Inga låsningar så här långt... Hur många AI förare kan man ha igång på en bana tro? Just nu har jag 12st igång. Börjar få en känsla av att fler o fler konstigheter (låsta växlar, kreativa vägval via servicehalllar, övertagande av växel framför nosen på annat tåg) uppstår för varje AI jag lägger till. För det kan väl aldrig bero på brister i banbygget ![]() Bygger vidare o lär gör /Leif |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|