|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2010-02-20, 23:56 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Får inte in objekten
Jag har nu försökt få in 3d objekt in till RW utan att lyckas.
Jag har gjort texturerna till ACE format, samt lagt in en IGS-fil precis som man ska göra. Går in i assets blueprint och den skapar xml filen. Problemet uppstår när jag ska förhandsgranska / exportera objektet. Då får jag upp "ConvertToTg Application har slutat att fungera". Den vägrar alltså att skapa TgPcDx filen, och antagligen den *.bin fil som behövs (?). Står också "Failed to create Railsim sample file C:\Program Files\RailWorks\Assets\Kuju\Shapeviewer\pack1\Wood _Bam.TgPcDx" Någon som vet vad ska kan vara fel? Och finns det något annat sätt att få in modellerna i spelet? Senast redigerad av Kenny den 2010-02-21 klockan 00:04. |
|
2010-02-21, 03:29 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Här är hela felmeddelandet om de kan vara till någon hjälp:
Target(s) out of date for source file : pack2\textures\Wood_Bam.ace Target(s) out of date for source file : pack2\test.igs Target(s) out of date for source file : pack2\test.xml Build ACE: C:\Program Files\RailWorks\Assets\Kuju\Shapeviewer\pack2\text ures\Wood_Bam.TgPcDx C:\Program Files\RailWorks\Assets\Kuju\Shapeviewer\pack2\text ures\Wood_Bam.TgPcDx.cost C:\Program Files\RailWorks\ConvertToTG.exe -i "C:\Program Files\RailWorks\Source\Kenny\addon\pack2\textures\ Wood_Bam.ace" -o "C:\Program Files\RailWorks\Assets\Kuju\Shapeviewer\pack2\text ures\Wood_Bam.TgPcDx" -target pc -forcecompress -costXML "C:\Program Files\RailWorks\Assets\Kuju\Shapeviewer\pack2\text ures\Wood_Bam.TgPcDx.cost" -r "C:\Program Files\RailWorks\Source\Kenny\addon\pack2\textures\ Wood_Bam.ace Failed to create Railsim sample file C:\Program Files\RailWorks\Assets\Kuju\Shapeviewer\pack2\text ures\Wood_Bam.TgPcDx Build failed |
2010-02-21, 13:04 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Kontrollera att du har skrivrättigheter till Assets-mappen.
/anders |
2010-02-21, 16:42 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Det har jag, men hittade felet nu!
Det verkar vara fel på konverteraren ToAce, för när jag använde DXTBmp och sparade som ACE funkade det... dock blev texturen lila inne i spelet av någon anledning, men antar att det är något annat fel än blueprinten... |
2010-02-21, 17:45 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Det var visst bara att öppna objektet i RW-tools och måla om... men dock har ja ett konstigt problem. När jag lägger in objektet i spelet så syns det och så... men när jag rör mig bort från det så försvinner det efter ett tag... Går ja närmare så kommer de tillbaka. Vad kan detta bero på?
|
2010-02-23, 09:16 | #6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
__________________
Mvh Pirpen |
2010-02-25, 10:18 | #7 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Får jag fråga dig Kenny, hur gjorde du för att få objektet till en .igs-fil? När jag ska få mitt objekt till en .igs-fil så får jag bara felmeddelande i Blender. (Se min tråd om detta) Jag har även sparat modellen utan å, ä eller ö, men det går inte ändå.
|
2010-02-25, 11:50 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Hm, ja i Blender lyckades jag aldrig. Nu är det ju så att jag lyckligtvis fått tillgång till 3D Studio Max av en vän, och till det programet är det bara att ladda ner plugins från railsimulator.com (har jag för mig att det var).
|
2010-03-04, 12:24 | #9 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Nu har jag också också 3ds Max, jag använder provversionen. Men hur gör man för att installera pluginsen?
I vilken/vilka mappar ska man lägga filerna i? |
2010-03-04, 23:26 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 62
|
Jag har för mig att det är en rar-fil som pluginsen ligger i? I så fall finns katalogerna redan med där, har för mig att det var 2 st... släng in underfilerna i mappen med samma namn i 3ds max!
|
2010-04-07, 12:04 | #11 |
Tidigare Traindriver94
|
Så om jag har förstått det rätt så har du, kenny, fått in egna objekt i spelet? Men då har du ett program för typ 8000kr?
Vet någon något billigare/gratis program som man kan bygga till RW och få det att funka? För jag skulle gärna vilja lära mig att bygga egna småobjekt till Skånebanan så att det blir verkligt..
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2010-04-07, 12:19 | #12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Du kan köpa 3ds max i studentversion om du är studerande. Här finns det beskrivet:
http://www.creativetools.se/3ds-max-studentversion.html |
2010-04-07, 13:13 | #13 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Det går ju att använda Blender, men för mig är det omöjligt. Jag önskar att det gick att använda provversionen till att exportera, men det gör det inte.
Går det att använda Gmax då? |
2010-04-07, 13:15 | #14 |
Tidigare Traindriver94
|
Jag funderar på att köpa Canvas 3d pro, men om någon bara visste om det var komplicerat eller ej :/
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|