Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-17, 13:30   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Y 3 vet jag mycket om, jag var själv med på invigningsturen. Y 3 gick på sträckorna Stockholm - Mora och Karlskrona - Malmö och slutligen Malmö - Ystad.
Y 3 var en föregångare i modernitet, breda bekväma säten (typ flygets 1 klass), barnkupé utrustad för blöjbyte, serveringskupé och genomgående högtalarsystem. Tåget var utomordentligt bekvämt.
Kamelen var ett tvåvåningståg, en i varje ända och två vanliga i mitten. Y 3 byggdes i Tyskland exklusivt för Sverige (om jag minns rätt). Bakgrunden till tvåvåningarna var att SJ ville skydda lokförarna från viltolyckor.
Två märkligheter: Kamelen vaggade sig stilenligt fram på spåren. Mellan Kristanstad och Ronneby brann alltid motorn och Kamelen utrustades därför med brandsoldat i motorvagnen!
Stina - jag förstår din fråga; Y 3 är en utmaning för våra skickliga byggare.
Nils Blid
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009