![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Y 3 vet jag mycket om, jag var själv med på invigningsturen. Y 3 gick på sträckorna Stockholm - Mora och Karlskrona - Malmö och slutligen Malmö - Ystad.
Y 3 var en föregångare i modernitet, breda bekväma säten (typ flygets 1 klass), barnkupé utrustad för blöjbyte, serveringskupé och genomgående högtalarsystem. Tåget var utomordentligt bekvämt. Kamelen var ett tvåvåningståg, en i varje ända och två vanliga i mitten. Y 3 byggdes i Tyskland exklusivt för Sverige (om jag minns rätt). Bakgrunden till tvåvåningarna var att SJ ville skydda lokförarna från viltolyckor. Två märkligheter: Kamelen vaggade sig stilenligt fram på spåren. Mellan Kristanstad och Ronneby brann alltid motorn och Kamelen utrustades därför med brandsoldat i motorvagnen! Stina - jag förstår din fråga; Y 3 är en utmaning för våra skickliga byggare. Nils Blid |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|