Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-17, 15:31   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den blir i .rar-format eftersom 3DS-format (ännu) ej tillåts på detta forum(?)

Och inte bara det, detta forum accepterar inte .rar-filer utan endast .zip. Jag uppmanar "moderatorena" att UPPDATERA detta forum till "modern" standard (ingen kritik, bara ett råd).

Så blir då filen i .zip-format (PHUUUST):
Nu ska det fungera med rar
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 15:42   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack, Fredrik!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 20:27   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Lennart, har sparat ned din godsvagnsboggie och provat ta in den i 3D Canvas.
Blev lätt förbryllad först då jag inget såg, visade sig att den är 6cm bred, 2cm hög och 3cm lång!
Blivit något konstigt med skalan på modellen så den är pytteliten?
Har du byggt med modelljärnvägsmått (0 skalan)?
Uppskalning och återknytning till texturfilen så ser det bra ut.
Nåväl en hjulaxel med upphängning behöver ingen animation i vare sig RS/RW eller MSTS.
Man namnger hjulsätt och boggier enligt en standard och då fixar simulatorn själv animeringen.
På X7/UB7X var det endast dörrar och strömavtagaren som jag behövde animera (visst ja vindrutetorkare också).
Om även hjulen behöver animeras i Trainz så finns det ändå inget att flytta över från en MSTS/RS/RW modell.
Det största animeringsproblemet som jag ser framför mig är en slidstyrning.
"Bones" för animering finns även i 3D Canvas fast jag har aldrig använt det.
Förstår principen men jag har ändå valt att göra animeringarna i frames och med vanliga vridningar och förflyttningar.
Något format för att flytta animeringar mellan olika 3D verktyg känner jag tyvärr inte till.
Själva modellen tror jag dock att 3DS är det bästa formatet från de erfarenheter jag har.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg 4.jpg (39.3 KB, 182 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 22:37   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

KMV, ser ut att fungera utmärkt, kan du skicka en enkel modell som du gjort i 3D Canvas och exporterat, så jag får se hur det fungerar "the other way around"!
Skall försöka få till en lika bra presentation av mig som du fått av dig i presentations-tråden, i morgon. Imorgon skall jag försöka välja Sveriges Riksdag för de närmaste 4 åren, en mycket mer grannlaga uppgift än 3D-design.

vi hörs:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 00:06   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard J-lokets drivboggi?

Jag laddar upp drivboggin till J-loket och hoppas att att nån kan försöka importera den till olika utvecklingsverktyg och meddela hur det går! Den innehåller mycket animeringar och det är det jag vill åt! Hur gör vi med dom?
Bifogade filer
Filtyp: rar J_drivboggi.rar (843.5 KB, 7 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 01:06   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag laddar upp drivboggin till J-loket och hoppas att att nån kan försöka importera den till olika utvecklingsverktyg och meddela hur det går! Den innehåller mycket animeringar och det är det jag vill åt! Hur gör vi med dom?
Är enbart texturen i den filen så jag hoppas att resten följer?
Ska fixa en fil från mitt håll med något lämpligt också, blir nog en boggie eller nått.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 17:10   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Här kommer en boggie från mina malmvagnar som har synts på newS bilder från det pågående Malmbanebygget.
Har exporterat den som 3DS-fil och texturen märkte jag var en png-fil.
Hela modellen är dock en beta än så länge och bara målad brun helt och hållen.
För att testa om filerna fungerar duger den dock.
Någon animation finns inte med då det inte behövs i RS/RW, simulatorn sköter det med automatik när man namnger delarna rätt.

Bifogade filer
Filtyp: zip Uad boggie.zip (142.6 KB, 14 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009