![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Tack, Fredrik!
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Lennart, har sparat ned din godsvagnsboggie och provat ta in den i 3D Canvas.
Blev lätt förbryllad först då jag inget såg, visade sig att den är 6cm bred, 2cm hög och 3cm lång! Blivit något konstigt med skalan på modellen så den är pytteliten? Har du byggt med modelljärnvägsmått (0 skalan)? Uppskalning och återknytning till texturfilen så ser det bra ut. Nåväl en hjulaxel med upphängning behöver ingen animation i vare sig RS/RW eller MSTS. Man namnger hjulsätt och boggier enligt en standard och då fixar simulatorn själv animeringen. På X7/UB7X var det endast dörrar och strömavtagaren som jag behövde animera (visst ja vindrutetorkare också). Om även hjulen behöver animeras i Trainz så finns det ändå inget att flytta över från en MSTS/RS/RW modell. Det största animeringsproblemet som jag ser framför mig är en slidstyrning. "Bones" för animering finns även i 3D Canvas fast jag har aldrig använt det. Förstår principen men jag har ändå valt att göra animeringarna i frames och med vanliga vridningar och förflyttningar. Något format för att flytta animeringar mellan olika 3D verktyg känner jag tyvärr inte till. Själva modellen tror jag dock att 3DS är det bästa formatet från de erfarenheter jag har. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
KMV, ser ut att fungera utmärkt, kan du skicka en enkel modell som du gjort i 3D Canvas och exporterat, så jag får se hur det fungerar "the other way around"!
Skall försöka få till en lika bra presentation av mig som du fått av dig i presentations-tråden, i morgon. Imorgon skall jag försöka välja Sveriges Riksdag för de närmaste 4 åren, en mycket mer grannlaga uppgift än 3D-design. vi hörs:
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Jag laddar upp drivboggin till J-loket och hoppas att att nån kan försöka importera den till olika utvecklingsverktyg och meddela hur det går! Den innehåller mycket animeringar och det är det jag vill åt! Hur gör vi med dom?
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ska fixa en fil från mitt håll med något lämpligt också, blir nog en boggie eller nått. /æ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Här kommer en boggie från mina malmvagnar som har synts på newS bilder från det pågående Malmbanebygget.
Har exporterat den som 3DS-fil och texturen märkte jag var en png-fil. Hela modellen är dock en beta än så länge och bara målad brun helt och hållen. För att testa om filerna fungerar duger den dock. Någon animation finns inte med då det inte behövs i RS/RW, simulatorn sköter det med automatik när man namnger delarna rätt. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|