![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Icke samma. Har ett svag minne, att jag har skickat dom.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Vad är detta för kran (E1189) och vad används den till?
Tack för alla bilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Här fyller man på vatten direkt in i ångpannan. Används t.ex. vid första-påfyllning efter vinteravställning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
även jag har undrat. Min guru, Korvtiger, har säkert talat om vad den heter men mitt minne är numera av "nano-längd". Det är tur vi har er, så vi kanske lär oss nåt! När man modellerar spelar det inte så stor roll vad man kallar alla delar men det är ju kul att kalla detaljerna vid rätta man. Alltså "direktpåfyllning", inte "toppump".
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]() Citat:
Ventilen styrs från hytten via ledstången på andra sidan av pannan. Har du en bild från andra sidan så finns det en pinne som sammanbinder ventilen med en excenterskiva på ledstången. Sotningen används för att vid stationsstopp blåsa ut ånga upp ur skorstenen för att få bättre drag i eldstaden och för att få upp eldavgaserna som annars kan obehaga resenärerna.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Det här med detaljer var ju intressant så nu tar vi nedan bild:
Vilken funktion uppfyller "snöret" som är ansluten till ventilen från hytten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Blev detta någotsånär rätt? Annars får Korvtiger gå på lärarutbildning eller jag på omskolning!
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Helt korrekt som Lan säger, Dan sitter på den ena säkeretsventilen, om jag inte missminner mig brukar det vara på den som är inställd på högst tryck (0.4 kg/cm2 över arbetstryck, den andra är inställd på 0.2kg/cm2 över arbetstryck) som har lättjeverket.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2010-09-21 klockan 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Vill du ha några bilder av mig från Nora? E2. |
![]() |