Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-31, 15:08   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Jag tycker att det ser otroligt bra ut Marcus.

Men eftersom du bad om synpunkter så:
Går det att göra tankar och lyktor lite rundare? Jag tror inte att det skulle kosta alltför många polygoner
men kommer att göra mycket för utseendet. Men bortsett från det ... Kanon!

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 15:51   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Jag tycker att det ser otroligt bra ut Marcus.

Men eftersom du bad om synpunkter så:
Går det att göra tankar och lyktor lite rundare? Jag tror inte att det skulle kosta alltför många polygoner
men kommer att göra mycket för utseendet. Men bortsett från det ... Kanon!

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats

För RW så har KMW redan presenterat metoden med Smoothing groups, vet dock inte om det fungerar i Trainz, men det borde det väll antagligen ?

Då sparar man en hel del polygoner utan ett sämre resultat.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 16:08   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 16:29   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej!
Jag läste ända från början, oj, va duktig du är att bygga lok. Det blir säker roligt att få köra.
Tänker du sätta in boggiemotorer? Syns bara axlar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 16:44   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag läste ända från början, oj, va duktig du är att bygga lok. Det blir säker roligt att få köra.
Tänker du sätta in boggiemotorer? Syns bara axlar.

Jo, blir väll dock endast en enklare låda med en textur på, just för att det inte ska vara så tomt där, tror inte att så många planerar på att spendera all sin tid under loket ?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 18:30   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Jag tycker att det ser otroligt bra ut Marcus.

Men eftersom du bad om synpunkter så:
Går det att göra tankar och lyktor lite rundare? Jag tror inte att det skulle kosta alltför många polygoner
men kommer att göra mycket för utseendet. Men bortsett från det ... Kanon!

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats
Håller med
Viktigaste är att tankarna blir runda i RW
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 19:36   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Håller med
Viktigaste är att tankarna blir runda i RW
De kommer att se mycket rundare ut och det utan att det kostar några polygoner.
Smoothing groups är mycket effektivt för att få en yta att se slät och rund ut.
Ska du få samma resultat bara genom att göra fler och mindre polygoner blir det vansinnigt många och ändå inte lika bra.

Lagt till en bild av de båda bränsletankarna med smoothing på den ena så ni kan se skillnaden.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg smoothing.jpg (25.5 KB, 154 visningar)

Senast redigerad av KMW den 2010-11-02 klockan 21:18.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 12:12   #8
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Har gjort ett tappert försök att göra ordentliga lampor nu, byggda precis som ritningen specificerar, men det är något som inte ser riktigt rätt ut, några idéer ?

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-04 klockan 12:14.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 13:11   #9
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Riktigt snyggt, jag tror att lamporna kommer se mer rätt ut när de är i samma färg som karossen, möjligen lite rundare bara?
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 13:43   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
De kommer att se mycket rundare ut och det utan att det kostar några polygoner.
Smoothing groups är mycket effektivt för att få en yta att se slät och rund ut.
Ska du få samma resultat bara genom att göra fler och mindre polygoner blir det vansinnigt många och ändå inte lika bra.

Lagt till en bild av de båda bränsletankarna med smoothing på den ena så ni kan se skillnaden.

Håller å ena sidan med om att Smoothing groups är effektiva och viktiga för helhetsintrycket. Dock ska man väl ha klart för sig att den gör ju inte genom magi ett kantigt objekt till ett runt i alla avseenden, förutsättningen är ju att den har egna polygoner till sitt förfogande för operationen. Detta innebär att t.ex. en tank som du visar på bilden ska man vara försiktig som tusan med polygoner i kapsylen, för där gör smoothing groups utmärkt nytta, medan tankens ytterhölje inte räddas på samma sätt vilket jag tycker ganska klart framgår av din bild. Kapsylen på tanken blir mjuk och fin, medan kantkonturerna är oförändrat kantiga. Finns ju inga absoluta sanningar, allt är balans mellan poly-budget och utseende och metod, men absolut något som man behöver jobba med i sin modell. Värt att tänka på också är att stora objekt som dessa är väldigt dominanta i helhetsintrycket och kan därmed förtjäna en förhållandevis givmildare polygonbudget. Detta är i alla fall mina funderingar, rätt eller fel...

Annars tycker jag din T44 är helt fantastiskt fin, snyggt jobbat!!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-11-04 klockan 13:45.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 15:23   #11
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Dom nedre lyktorna har genomgått en ombyggnation för att få en lite rundare look, dom har nu 9 diversions, tidigare hade dom 7, har även passat på att uppdatera texturen på hytten lite, måste bara hitta rätt typsnitt för själva SJ texten så kommer den dit med.

Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 18:58   #12
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Det ser finfint ut, blir ett efterlängtat lok till RW, eftersom det inte finns något diesellok i dag.
Men som Mazz skrev, så är tankarna väldigt dominerande, så där blir du helt enkelt tvungen att offra en hel del fler polygoner, dom måste se perfekt runda ut annars blir loket inte snyggt
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:14   #13
maxlk96
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Ort: stockholm,gustavsberg
Inlägg: 190
Skicka ett meddelande via MSN till maxlk96 Skicka ett meddelande via Skype™ till maxlk96
Thumbs up

RIKTIGT snyggt!
Keep up the good work
__________________
Hälsningar Max

Jag Använde Trainz (Numera pluggar jag musik och får lite tid över för att Trainz'a )
maxlk96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:15   #14
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Detta innebär att t.ex. en tank som du visar på bilden ska man vara försiktig som tusan med polygoner i kapsylen, för där gör smoothing groups utmärkt nytta, medan tankens ytterhölje inte räddas på samma sätt vilket jag tycker ganska klart framgår av din bild.
Funderade i precis samma banor, ytterhöljet skulle nog må bra av delas upp ytterligare en gång medan ändarna ser bra ut som de är.

ps Marcus, fick ditt mail och ska fixa med det.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:30   #15
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Vänstra tanken är den gamla, högra är en ny version där jag manuellt suttit och delat varje yta på längden så att jag har dubbla antalet diversions på längden, men med ett mycket bättre resultat, för mycket eller lagom ?

Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009