Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-06, 19:07   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Klart vi vill se dina fina lok i Trainz. Om du vill ha hjälp med importen så kan jag stå till tjänst. Det gick ju bra att importera de filerna jag fick till T43:an så samma format bör vara gångbart även för dessa.

Hur går det föresten med T43 modellen?

/Bear som förhoppningsvis får lite mera tid att sitta med Trainz framöver.
När jag UV mappat färdigt dom sista detaljerna så får du en OBJ fil till din mail. ( Samma som förra gången.)

T43:an ligger på is tills detta projektet är färdigställt, detta var ett bra tillfälle att öva UV mappning och olika bygg tekniker, så att nu kommer jag att ha fler, och bättre lösningar på problem som jag har haft med T43:an, så mina funderingar är på om jag nästan inte skulle börja om med T43:an efter då jag har bättre lösningar på många grejer, så att jag kan få en bättre och effektivare modell.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 11:50   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Det fina med att vi samarbetar är ju att man kan få hjälp med saker som inte vill fungera så misströsta icke.
Tycker modellen ser strålande ut och 20000 är ingen siffra som skrämmer.
Du kan utan problem slösa lite fler polygoner om det är några detaljer du vill förbättra.
Som jämförelse ligger Swens IORE-lok på ca. 34000 trianglar per enhet.
LAn:s X7 har 28197 trianglar och UB7X har 22996 trianglar.

Tillkommer lite saker inför RS/RW (ljus och skugga) men det är väldigt få polygoner det kommer att växa med.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 12:43   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Kvar att UV mappa: Buffertalrikarna, Gardjärnen, Hjulaxlarna, Banmotorerna, tankarna, och naturligtvis lycktorna!


Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-07 klockan 12:45.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 13:46   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Spammar denna tråden konstant med hur snyggt det är men struntar i det och säger än en gång hur satans bra det är. Supersnyggt! Nu ska jag försöka hålla mig i skinnet ett par poster framåt iaf
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 14:34   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Otroligt fin modell. Ska bli skoj att köra i RW!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:09   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Gjort om en del av UV mappningen på loket under dagen, det var för att jag ville spara på storleken på loket, då filstorleken blev relativt stor med den sortens uppdelning jag tidigare hade, men även av den anledningen att jag ville ha en enklare utformning för dom som vill måla om loket i framtiden, så nu kommer loket att vara uppdelat i 3 texturer + Boggierna, vilket resulterar i en simpel uppbyggnad som är enkel att förstå, men även att jag får plats med väldigt mycket detaljer i en fil som var lika stor som en av detaljerna med samma utrymme jag använde tidigare.

Nu är alla delar på loket placerade i UV kartorna, så nu återstår endast att applicera texturerna på loket.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:26   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Härligt att det löste sig
Tusen tack i förväg
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 08:56   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Gjort om en del av UV mappningen på loket under dagen, det var för att jag ville spara på storleken på loket, då filstorleken blev relativt stor med den sortens uppdelning jag tidigare hade, men även av den anledningen att jag ville ha en enklare utformning för dom som vill måla om loket i framtiden, så nu kommer loket att vara uppdelat i 3 texturer + Boggierna, vilket resulterar i en simpel uppbyggnad som är enkel att förstå, men även att jag får plats med väldigt mycket detaljer i en fil som var lika stor som en av detaljerna med samma utrymme jag använde tidigare.

Nu är alla delar på loket placerade i UV kartorna, så nu återstår endast att applicera texturerna på loket.
Toppen, blev lite orolig när jag såg hur många texturfiler du hade använt.
Blir lite pyssel att byta fil och skala om mappningen men det är det värt.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009