![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Det var dessa du var ute efter?
![]() O-lok: http://dl.dropbox.com/u/14456840/ellok_O.zip P-lok: http://dl.dropbox.com/u/14456840/ellok_P.zip Snöslunga: http://dl.dropbox.com/u/14456840/slunga_A3.png Boken må vara slut hos förlaget (SJK) men det utesluter ju inte att den kan finnas kvar hos någon handlare. Dessutom ska man inte underskatta begagnatmarknaden, många äldre böcker som jag har köpt den vägen. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Nu blir det bygga av "så skjortan står rakt ut"!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Lastning, lossning, ljud och rökeffekter fungerar nu men jag vill gärna att ni alla testar och kommer med synpunkter i denna tråd! Det blev 4 vagnar:
M1 UK, den engelska vagnen med rundade gavlar och utan träsarg som tillbehör. M1 XUK, den engelska vagnen med raka gavlar som den kanske såg ut innan förhöjningskragen nitades på??? Träkrage för vedlastning finns med *** M1 MK, eg. M1 XUK med pånitad plåtkrage för att rymma avsedda 25 ton last. Träkrage finns med. M1 SK, vagnen med svenskbyggd korg (Notviken MV???). Träkrage finns med. *** Träkragar monterades under och efter båda världskrigen för vedtransport. (Man frös nog då också).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Verkar stämma utifrån vad jag sett i Luleå, men hur är de med färgen?
Eller har jag missat något och de var svarta ursprungligen?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Enl. rykten var dom grå när dom tillhörde S&N J (Sveriges & Norgies Järnväg) men med tanke på att orginalet var engelskt gissar jag på svart (finns lite bilder på vagnar som definitivt var svarta). Bra om nån kan reda ut detta! Under tiden bara bygger och fantiserar jag vidare tills någon dementerar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag pratade lite grann med de på NBJVM, men han jag pratade visste inte så mycket om just det och jag lade inte ned så mycket krut på att leta reda på någon annan. Men som jag förstod det så var de grå, åtminstone de svenskproducerade vagnarna, den lilla serien av engelska vagnar kan ju mycket väl ha varit svarta.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Läckert lennart, tur att det är halvdag i morgon och man är ledig på torsdag så att han hinner sitta med Trainz nu när det kommer så mycket roliga grejer på en gång...
Lite kommentarer. Jag hoppas att måleriavdelningen förser oss med gråblåa varianter av vagnarna, tycker helt enkelt att det är snyggare alldeles oavsett en eventuell verklighete ![]() Vad gäller träkragarna, jag antar att tanken är separata modeller med och utan kragar och då motsvarande modifiering av lasten så att den faktiskt använder hela höjden. Vad gäller lastning och lossning så ser det egentligen bra ut, men det vore ännu roligare om vagnarna faktiskt tömdes helt. Jag har ett minne av att man kan skicka ner hela meshen en bra bit under mark i sista rutan i animeringen för att lösa det problemet. Kul föresten att du fick ritningarna av KMV, han han före mig så nu får jag läsa elloksboken själv i stället....
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Just det en sak till, du har ett texturfel på 12517, träkrage ingen förhöjningn. I ena vagnshörnet så är det en bit trätextur som läckt över.
Annars ser det som sagt vid en första titt mycket lovande ut.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Ekan och Bengan kan man lita på när det gäller texturförfiningar, det finns ju texturegroups till varje vagn! Kom just att tänka på att om man skall skriva S&N J på sidorna har jag säkert mappat fel (E&B är vana vid det!), det tar jag tag i i morgon. Om man lägger frame 1 i animeringen 1000 m under "havsytan" kommer inte vagnen att synas i "preview-rutan" i Surveyor. Jag tror jag har en lösning på detta problem också men det är helt otestat!? Ber att få återkomma efter "utredning". Träkragarna är mesher i vagnarnas m1-body-mappar men går att ta bort genom att sätta auto-create 0 i config. Detta var tänkt för en kommande last med sågad och huggen ved för krigsåren (STL Ved), sen får man själv meka med config om man vill ha det! Hoppas forumfolket kan lära sig att det inte är så svårt att ändra i config - tänk vad mycket mer dom skulle få ut av Trainz!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|