![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Fantastiskt vad bra och fint det blir.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det har inte hänt så mycket sedan sist. Ett Windowshaveri (igen...) har tagit upp mest av tiden, men även signalsäkerhetspaketet. Men lite småsaker har kommit dit. Nu väntar bara kolv och slidrörelser, samt mappning och texturering. Jag tror nog jag kommer att köra på phototextrues, då jag har en kännsla av att det blir snyggare (och mer detaljrikt), särskilt med tanke på de erbjudanden man fått av Mazz på bilder från alla håll och kanter på förebilden ute i det fria!
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Ser mycket bra ut! ser fram emot att se det färdiga resultatet!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Modelleringsbiten börjar nå sitt slut, medan jag väntar på bättre tider (= vår, = dags att rulla ut förebilden så att den kan fotograferas av Mazz för texturförlagor) så har jag börjat det tråkiga arbetet att UV-mappa modellen. På bilden ser ni hur långt jag kommit. Allt det gråa och svarta är mappat och en ambient occlusiontextur är pålagd, som jag sedan kan komma att använda för att få fram skuggor i texturen tydligare, särskilt på ställen där kameran inte når. Allt det vita är kvar... Dessutom är hjulen separerade, de ska jag animera, jag har teoretiskt lyckats att animera kolvrörelsen och slidrörelsen fram till tärningsstången. Sedan skall det bara fungera i praktiken...
![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Kan vi hoppas på en uppdatering av din utmärkta Blender guide för 2.5x ifall du använder det? Kanske hur du får till slidrörelser mm? Såg du för övrigt min post angående Blender och installationen av export pluginen för Trainz i 2.5? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Japp, det är gamla 2.49b. Har funderat på att ladda ned 2.5, men inte just nu, har massor av trassel med datorn, ljudkortet vill inte riktigt fungera så jag för köra ut ljudet genom hörlursutgången samt mikrofonin(!)gången och sedan så spökar grafiken i Blender och i vissa andra spel (dock inte Trainz) 3D-rutan blir plötsligt röd och property-rutan blir svart osv. Fast det inträffar bara när man stänger av genomskinligheten i Editmode.
Jag tror inte det behövs någon ny guide till 2.5, den fungerar ganska likt 2.4x, bara att de flyttat runt på alla knappar. Walschearts slidstyrning kanske jag kan beskriva, i en uppdaterad animationsdel. Kul att du fick exportern att fungera till 2.5 i alla fall!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Såhär 78 månader senare börjar det väl bli dags att dra igång den här tråden igen.
![]() Jag kommer dock inte att fortsätta med TGOJ Y3a 125, som tråden ursprungligen handlade om, då Lan snuvade mig på den när jag kollade åt annat håll för ett par år sedan ![]() ![]() Men när vi höll på med scripten till ånglokshytterna förra sommaren så blev jag sugen att bygga lite själv, om inte annat för att det är så roligt, så jag började med ett lok jag råkade ha bra ritningsunderlag till. Det blev liggande och jag hade ingen tanke på att färdigställa det, men för ett par månader sedan tog jag upp den igen och byggde vidare och den exteriöra modellen börjar snart bli färdig. Det känns lite onödigt att inte bygga klart den helt när man kommit såhär långt. Men det är fortfarande massor med arbete kvar! Så vi kan väl köra den klassiska leken: Gissa litterat. Lite sport ska det ju vara, så ni får bara se baktanken tills ni listat ut det! ![]() ![]() WIP2.jpg
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|