![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Senior Member
|
![]()
Verkar som Pson är enkelspårig. Går du bara efter X2000 eller?
Mvh:Trigger ![]() http://medlem.spray.se/farjestad5 |
![]() |
![]() |
#62 |
Senior Member
|
![]()
Det är nästan så man blir lite ledsen i ögat här! Hur man än försöker så är det bara negativa kommentarer! Men om det så blir det sista jag göra så skall jag hitta ett finskt lok som Pson tycker är snyggt!!!Hörde ni det!?
Och fan komm igen nu Pson! Det går inte att jämföra T44 och DV12. T44 är ett godstågslok Dv12 ett godstågs lok OCH ett passagerar tågs lok. Så därför kör vi mycket DV12 dragna passagerar tåg!! Vi i finland har inte kört elektrifierat lika länge som ni sverige har. det är därför som vi kör med så mycket diesel! Och Pson du sade att X2 slår ut SM3 ( pendolino) med hästlängder! Klarar X2 minus 40?? Nu är vi där igen! Era tåg stannar då vintern kommer men inte våra!!! Till Dson: Loket på bilden är en DR13 mycket stiligt tycker jag! Här är en närmare titt på loket. ![]() ![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#63 |
Senior Member
Reg.datum: Sep 2001
Ort: , , Finland.
Inlägg: 126
|
![]()
Först av allt... Dieselloket som Dv12 postade var av typen Dr13.
Dessa är dock inte i trafik längre men det finns några på museum... Pson: Nu är det så att vi inte har några banor där man får köra så snabbt här i Finland... 160km/h är väl det snabbaste man får köra här om jag inte har fel!? Dessutom är det väl jättetrevligt att alla länder inte har samma design på sina lok... Det skulle ju inte alls vara intressant att åka omkring i världen och se olika lok om så vore fallet! Jag förstår att du älskar X2 liksom jag älskar Pendolino! Bara att det är lite olika tåg men med sikte på i princip samma saker! Jo och försten... Det är mycket få IC-tåg som dras av Dv12 ![]() Robert Sand ![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Medlem
|
![]()
Ja för fan, klart X2000 klarar -40!
Inte sant, klart något tåg blir stillastående även på vintern i Finland. Men det är inte så konstigt att skittåg som Regina står och fryser. Bana och tåg är en helt annan sak. Blanda inte in tågen i det. Banverket suger på att undehålla spåren vintertid. Fast X2 klarar snöstormar ändå! ![]() Med vänlig hälsning: Pson ![]() http://tagbilder.com/ |
![]() |
![]() |
#65 |
Medlem
|
![]()
Kör ni Snabbtåg med Diesel? Herregud.
Med vänlig hälsning: Pson ![]() http://tagbilder.com/ |
![]() |
![]() |
#66 |
Senior Member
Reg.datum: Sep 2001
Ort: , , Finland.
Inlägg: 126
|
![]()
Jepp snabbtåg med diesel... Klart att snabbtråg dras av ellok också men det är blandat...
Kika omkring och läs lite om tåg och lok i andra länder också så kommer du att se att det finns länder där det t.o.m. finns dieseldrivna tågset som har "X2-drag"... Pson: Har du någon gång varit i Finland? Robert Sand ![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Senior Member
Reg.datum: Sep 2001
Ort: , , Finland.
Inlägg: 126
|
![]()
Dv12:s bild från Tvrail
[IMG]http://www.e-buzz.net/forum/attachments/8874202142.jpg Robert Sand ![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Senior Member
Reg.datum: Sep 2001
Ort: , , Finland.
Inlägg: 126
|
![]()
Aha! Man kan inte göra så!?
Robert Sand ![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Senior Member
|
![]()
Pson vad gillar du den här då? Vär nyaste diesel!
![]() bilden från http://vaunut.org/kuvasivu.php/329.html?&x=230 ![]() bilden från http://tvrail.tripod.com/ Ja loket är alltså DR16 som kör i norra finland och är byggt att klara snömassorna där uppe. Och vad är det för konstigt med dieseldragna snälltåg? Det far nog tillräckligt hårt ändå ca 110-140 km/h beror på vilket lok som drar! ![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#70 |
Medlem
|
![]()
Jag har vart i Finland fyra gånger.
Tre gånger i Helsingfors och en gång i Åbo med Silja Line alla gånger. Från Silja Europa på trettonde våningen såg man lokstationen i Åbo. Det var något tåg inne på stationen då. Med vänlig hälsning: Pson ![]() http://tagbilder.com/ |
![]() |
![]() |
#71 |
Senior Member
|
![]() ![]() Utan att på något sätt lägga mig i debatten om "vems" tåg som bäst klarar vinterväder så ville jag bara ta tillfället i akt och lägga ut en bild på en T43 som inte låter sig stoppas av snö förra vintern. Ett kort ögonblick efter att jag tog bilden var det ganska mycket snöyra omkring mig, men vad gör man inte för den goda sakens skull... ![]() Får också passa på att tycka till om Dv12 och Sr13; Mycket fina lok! Sr13 ser fruktansvärt "biffigt" ut, hur stor effekt och sth har det? Dv12 ser lite "nättare" ut, men vädligt fint det också. Jag ber om ursäkt om jag gjorde tråden lite Off-Topic, men jag kunde inte låta bli när det diskuterades dieseltåg i vinterlandskap (något som jag gillar skarpt). Hälsningar Markus, som önskar att det gick mer persontåg med diesellok i Sverige. |
![]() |
![]() |
#72 |
Senior Member
|
![]()
Dieseltågen i sverige har jag dock aldrig klagat på! Tvärtom skulle ni köra lika mycke diesel som vi gör då skulle ni klara vintern lika galant!
här är lite teknisk data på dr13 Technical Details Axle arrangement: CoCo Number of axels: 6, from which 6 with power Length overall: 18 576 mm Width: 3094 mm Heigth: 4350 mm Total weigth: 99 t Power: 2060 kW Max. tractive effort: 277 kN Max. speed: 100 km/h with G-transmission or 140 km/h with M-transmission Wheel diameter: new 950 mm, fully worn 879 mm Number of ever build: 54 Years of construction: 1962-65 ![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#73 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
|
![]() ![]() Tänkte bara instämma i att Dv12 är ett mycket stiligt lok, precis som en diesel ska se ut. Själv har man bara åkt dieselloksdraget tåg två gånger. På Haparandabanan och i Finland. Tänk om vi kunde ha lite fler såna tåg i Sverige, finns ju många fina icke-elektrifierade banor att köra på. /Jocke ![]() C16 2919, 1987-2001 http://www.saltsjobanan.tk |
![]() |
![]() |
#74 |
Senior Member
|
![]()
Ännu en vetig människa!
![]() ![]() ![]() /Johan |
![]() |
![]() |
#75 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
|
![]() Citat:
T44 har väl inga tågvärmeagreggat, så de kan ju inte dra persontåg, T43 hade väl tågvärme, men den har man plockat bort. ![]() /Jocke ![]() C16 2919, 1987-2001 http://www.saltsjobanan.tk |
|
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Saknade depenndencies till Winter land | Kiefer | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2004-02-22 14:29 |