![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
|
![]()
Her testat det också korvtiger + massa olika inställningar i gmaz utan positiva resultat.
Har dessutom provat göra ett nytt objekt med endast opacity slider inställning för det transparenta, men med samma resultat. Det verkar som inga tåg alls eller texter på objekt syns genom detta heller. /Berke |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Har du testat med andra lok?
Är det något föremål över huvudtaget som syns igenom?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
|
![]()
Provade att byta till trainz-build 2.8 från 3.2 i configen och får det då att fungera som det var i 2006:an, dock endast med kompatibilitetsläge.
Använder ingen alphamap utan bara reglaget för opacity. Men vad skulle detta fel kunna bero på? Är trainz2010 såpass mycket annorlunda när det gäller genomskinlighet? /Berke ![]() Senast redigerad av Berke den 2011-01-24 klockan 19:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Jag och många andra kör i kompabilitetsläge och jag tror att det är så nära du kommer. Eventuellt skulle det fungera med en inbyggd alpha i en TGA-texturen (32-bit), men jag betvivlar det starkt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Hanteringen av genomskinlighet är toalt anorlunda mellan 2009 och tidigare versioner. Idag gäller som jag och korvtiger har sagt, transparenta material (Alpha i gmax eller blender) alternativt en Alphamap med endast svart och vitt.
Att idag bygga och testa i kompatiblitetsläge är mycket dumt. Kompatiblitetsläget kom med 2009 för att äldre object skulle fungera hjälptilgt tills de kunde bytas ut. I 2010 är kompatiblitetsläget default avslaget och jag skulle inte bli förvånad om det försvinner helt om en version eller två. Så risken är stor att de object som kräver kompatiblitetsläget i en framtid kommer att bli oanvändbara. Vad gäller ditt problem, är du riktigt säker på att du har testat med object som inte har en alphamap med gråskala och problemet kvarstår? Båda vagnarna i dina bilder ser misstänkta ut. Testa tillexempel med en godsvagn eller min Z43 lokomotor som jag vet inte har det.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
|
![]()
Kommer nog snart bli galen på detta problem. Tycker jag nu har provat massa olika möjligheter utan goda resultat. Med/utan alpha, olika färger på alpha, med/utan kompatibilitetsläge mm.
Citat:
Skulle någon annan kunna försöka göra ett simpelt sceneryföremål med transparenta ytor och se om ni ser några tåg, texteffekter eller andra sceneryföremål (build >2.8) med transparenta ytor igenom det ni skapat? /Berke |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|