![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Här är några lokdata från "Ellok" boken: Längd över buffertar: 11 250mm Total hjulbas: 6350 mm Hjuldiameter: 1350 mm Tjänstevikt: 69 ton Sth: 60 km/h Motoreffekt: 800 kW Största dragkraft: 200 kN |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock. Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning. Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA. Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen. Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta. Senast redigerad av spyfrog den 2011-01-30 klockan 22:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
"Recycling-metoden" skördar nya framgångar! Det var väldigt lätt att skala, spegla och flytta delarna från Pa. Sedan var det bara att kopiera en ny textur till Pa:s. Nu är det rena njutningen att bygga, tänk vad många nya lok det kan bli av redan byggda. Naturligtvis en massa delar som ännu ej är flyttade och texturerade men bilden kanske visar min "Recycling-metod" i full kraft!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hei så fort du lager. Fint bilde. Ser meget bra.
![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh Arve ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack abjol!
Det fanns ju ett antal Norska lok på linjen Kiruna - Narvik, finns ingen "rask, norsk gutt" som bygger dom?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Flyttat alla delar på plats och texturerat om lite: Ser hyfsat ut?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Mvh Arve ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|