Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-30, 22:45   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Plötsligt låg hon där bara på mitt arbetsbord, Od med en huvudkoppelstång av "St. Gotthards"-dimensioner. Vem kan motstå sådant? Har faktiskt fått boggin klar och animerad (Recycling, ni vet). Detta var ett från början teak-klätt lok. Har någon lokdata för Od så hör av er!!!
En fråga - vilket 3d program använder du?

Här är några lokdata från "Ellok" boken:
Längd över buffertar: 11 250mm
Total hjulbas: 6350 mm
Hjuldiameter: 1350 mm
Tjänstevikt: 69 ton
Sth: 60 km/h
Motoreffekt: 800 kW
Största dragkraft: 200 kN
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 22:49   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock.
Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning.

Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA.
Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen.

Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta.

Senast redigerad av spyfrog den 2011-01-30 klockan 22:54.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 10:09   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock.
Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning.

Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA.
Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen.

Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta.
Det kan jag tänka mig, av motvikternas storlek att döma måste dessa koppelstänger ha vägt något ton? Måste varit hopplöst att balansera ut horisontella och vertikala krafter!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 21:56   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110131 kväll

"Recycling-metoden" skördar nya framgångar! Det var väldigt lätt att skala, spegla och flytta delarna från Pa. Sedan var det bara att kopiera en ny textur till Pa:s. Nu är det rena njutningen att bygga, tänk vad många nya lok det kan bli av redan byggda. Naturligtvis en massa delar som ännu ej är flyttade och texturerade men bilden kanske visar min "Recycling-metod" i full kraft!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3.jpg (83.4 KB, 119 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 22:15   #5
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 428
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Hei så fort du lager. Fint bilde. Ser meget bra.
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 22:28   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack abjol!
Det fanns ju ett antal Norska lok på linjen Kiruna - Narvik, finns ingen "rask, norsk gutt" som bygger dom?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 23:54   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110131 sent

Flyttat alla delar på plats och texturerat om lite: Ser hyfsat ut?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 4.jpg (67.8 KB, 108 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 18:02   #8
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 428
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack abjol!
Det fanns ju ett antal Norska lok på linjen Kiruna - Narvik, finns ingen "rask, norsk gutt" som bygger dom?
Hei ikke det jeg vet om. Jeg syntes det er litt synt. Jeg har veldig lyst til å lage en rute. Det kan jo hende at det kommer noen lok når jeg skal prøve å lage en rute snart.
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009