Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-31, 10:09   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock.
Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning.

Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA.
Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen.

Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta.
Det kan jag tänka mig, av motvikternas storlek att döma måste dessa koppelstänger ha vägt något ton? Måste varit hopplöst att balansera ut horisontella och vertikala krafter!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009