Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid
Tendläkaren hjälpte. Tanden tillbaka. Märkligt hur en sak (tand) kan finnas som inte finns.
Nisse
|
Databasen kan komma i "otakt" av olika anledningar, men väldigt sällan försvinner det någonting som ligger i mappen "local". Det är därför vi gör en "repair" på databasen. Förr i världen så raderade vi "cash filerna" så att Trainz kunde skapa dom på nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
En nyfigen fråga i sammanhanget.
Vilka möjliga problem kan en databasreparation få?
|
Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog
Ja, det är en bra fråga. Jag vill minnas att jag fick ett helt gäng saker satta som "obsolete" och att de blev oanvändbara en gång när jag byggde om databasen men det kan ju berott på andra saker.
|
Men det är ju utmärkt, att vi får besked om att det finns "onödiga" objekt som ligger och skräpar. Då gör ju "database repair" bara sitt jobb!

Det är bara att ta bort dom, men man kollar naturligtvis först om man har den senaste versionen installerad.
Den strikta felkontrollen som kom med TS2009/10 är mycket bra och välkommen. Nu har vi en chans att åtgärda alla "dolda" fel. Jag minns hur det var att felsöka felaktiga assets i UTC och TRS2004, som accepterade vad skit som helst i config som kunde ställa till med problem.
Lite OT, men ändå i sammanhanget. Det är lite märkligt att en del klagar på CM, och att spelet inte fungerar med flera hundra röda utropsteken. Som om det skulle vara CMs fel?