Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-01, 18:48   #1
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Bra skrivet!
Man har mött många pajkastare på internet
men detta forum börjar man känna sig lugn och trygg med.

Jo jag har sagt det flera gånger tidigare att jag är nybörjare,
byggde ju på min förra Trainz men krävdes vissa grejer för att kunna köra.
I TS2010 räcker det med en 20 m rälsstump sen kan man rulla fram och tillbaka.

Åter till ämnet, mitt första bygga vart ju bra, dock på 1 baseboard, jag gjorde en liten by med JYSK och lite ASG och sådant, sen kom det till lite annat runtomkring men sen gick allt i stöpet, jag köpte skarp version och laddade ner, fick nyckel och sen dess har det funkat bättre, troligtvis nyare version.

Nej men man får väl prova på, prova sig fram, testa lok och vagnar, se vad dom klarar, idag har jag väldigt mycket ojämnheter i mina banor men jag tar ett steg i taget och provar mig fram, snart har jag fått lite färg på allt också.

Måste bara läsa in mig på alla goda råd och annat som skrivit, det är väl vad man är dålig på, men det får man ta igen, bra kan bli bättre.
Pe4r besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 19:00   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

I stort så håller jag med dig.
Tar tillfället i akt att skamlöst länka till en av mina gamla trådar om hur man kan gå till väga
för att bygga ett landskap med hjälp av displacementmaps.

En beskrivning av ett landskapsbygge

mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 20:26   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
I stort så håller jag med dig.
Tar tillfället i akt att skamlöst länka till en av mina gamla trådar om hur man kan gå till väga
för att bygga ett landskap med hjälp av displacementmaps.

En beskrivning av ett landskapsbygge

mvh .... Mats
Tack Mats för den tråden. Jag har ett minne av att jag läst den förut. Det var ett tag sen du startade den tråden men allt gäller, i högsa grad, även idag!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 20:30.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 20:57   #4
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Tack för tipset.. Svenolov och Mats...

Har ju bara byggt enligt "spånskivemodellen" förut... med heightverktygen i stället för gips.. har testat lite med ledning av "En beskrivning av ett landskapsbygge".

Du har rätt i att många av oss byggare här är lite rädda, bl.a jag, för att kupera landskapet där räls finns.. nu blir det att ge sig på "Småländska höglandet" framåt....!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:44   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bra Svenolov. Just därför har Benkegbg och jag dagligen under drygt ett kvarts år ägnat oss åt att ta fram en ny version av ”Realistiska landskap…”. Vi såg och ser möjligheterna att genom en s k DEM-karta bygga framtidens Trainz-banor. Bengan har visat vägen genom sin fantastiska rutt från Luleå upp i fjällvärlden.

Jag har förvisso byggt en platt bana. Den påbörjades för nästan ett och ett halvt år sedan. Då visst jag inte bättre, i dag ångrar jag mig. Nu planerar jag en DEM-bana – från 43 meters höjd upp till 200 och ner en bit. Det blir spännande.

En DEM-karta är inte fullkomlig. Det inträffar att en järnväg vid ett hög berg hamnar på samma nivå. Då är man tvungen att platta till järnvägen till förhoppningsvis rätt nivå.
En bra regel – gör först järnvägen helt färdig med rätt kurvradier, elstolpar, signaler etc. Sedan är det dags att låta naturen tala.

Pröva Stina; Småland kan bli riktigt skoj.

Det har nu gått över två månader sedan som manualen lades ut i Forum. Inte en enda kommentar – inte ens från dig, Svenolov. Men det har jag djup förståelse för.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 22:29   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
...
Det har nu gått över två månader sedan som manualen lades ut i Forum. Inte en enda kommentar – inte ens från dig, Svenolov. Men det har jag djup förståelse för.

Nisse
Jodå Nisse, jag har läst den. Den är bra. Det är bara det att jag inte har haft nån'ting att anmärka på.

Så är det, så länge man inte hör något så är allt frid och fröjd.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 22:31.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:29   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Kanske ska tilläggas, att även om man bygger "verkligt", dvs en rutt/bana som har REALISTISKA stigningar/sänkningar (räknat i promille), så är det oftast inget som SYNS nämvärt mycket, varken när man kör, eller visar bilder på sådana partier.
Däremot MÄRKS dom destomer, när man kör t.ex ett godståg, som har ett skapligt gäng vagnar i kroken, i Cab-läge.
Och personligen vill jag kunna köra tågen så REALISTISKT som möjligt, det vill säga, varken i en "berg- och dalbana", eller på en "platt pannkaka".

Men det är mina åsikter å tankar det, och dom delas säkert inte av alla .

Ett tips till dom som vill se, och lära sej, hur man bygger järnväg uppför höga, långa, stigningar (som dessutom går att köra på ett mycket realistiskt vis, dvs dä' ä INTE bär å åk, man måste tänka, å planera för att ta sej upp, och även ner, så att det inte skenar åt h..vete), är att ladda ner rutten "The Loops" från DLS.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-03-01 klockan 23:35.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:29   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra Svenolov. Just därför har Benkegbg och jag dagligen under drygt ett kvarts år ägnat oss åt att ta fram en ny version av ”Realistiska landskap…”. Vi såg och ser möjligheterna att genom en s k DEM-karta bygga framtidens Trainz-banor. Bengan har visat vägen genom sin fantastiska rutt från Luleå upp i fjällvärlden.
...
Nisse
Jag vet att det byggs med ambitionen "realistiska landskap" och det är inte små projekt. Det är bra att det finns personer som orkar genomföra sådant. Men för att inte tappa tråden så vill jag än en gång peka på det jag menade i första inlägget. Det kan handla om ett spår som har en sträcka av någon kilometer, eller bara 100 meter, eller ens det. Det finns höjdskillnader hela tiden.

Ett exempel från verkligheten. Man sätter sig i ett tåg som avgår från Stockholm C norrut. När man passerar Karlberg har man förflyttat sig även i höjdled flera meter upp och ner, även fast man som passagerare inte har upplevt det så. Kan tyckas plant, men det är långt ifrån plant.

Not. För er som inte vet, så ligger Karlberg bara någon/några kilometer bort från Stockholm C.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009