![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
@sealpower
jag tro dessvärre inte din metod fungerar, för så vitt jag förstår så ska man ner till avsnittet "kuid-table" för att se vilka objekt som ingår? (nu har jag inte trainz på denna dator, så kan inte se om det stämmer eller ej) Du får gärna rätta mig nu om jag har fel
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
|
![]() Citat:
*Metoden fungerar - Man kan se vilka enskilda objekt filen innehåller, men det går inte urskilja vilka dependencies ett enskilt objekt har (vilket bara är bra eftersom annars skulle man få en hel lista med kuid-nummer utan att veta vilka som faktiskt ingår i arkivet och vilka som krävs av grejerna i det) *Cdp-filernas struktur är uppbyggd så att allt material läggs sektionsvis på varandra, där varje objekt är några tusen rader text (alla texturer, mesher, allt ska beskrivas i text) och det enskilda objektets kuid-nummer står alldeles i början av sin sektion. *cdp-filer skapade i 2009 och nyare är mycket snyggare än de i 2006 och äldre ![]() Exempel: IORE103-104.cdp hämtat från banbyggarna innehåller två kuidnummer: <kuid:364762:1021> <kuid:364762:1038> vilket om jag minns låter rimligt, kan inte kolla för jag har inte trainz på den här datorn, men det låter bekant. Åtminstone så är 1021 själva loket Iore 103. Boggier och strömupptagare ligger i en annan cdp-fil och den verkar stämma den med.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2011-03-21 klockan 00:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Man kan ju ladda ner cdp filer från alla håll och kanter runt världen. Många anger inte ens ett KUID nummer utan det står bara ett namn på ett språk som jag inte förstår. Det är inte heller ovanligt att dessa cdp filer är ett hopplock utav många cdp filer och därför kan innehålla flera KUID nummer. Det finns ju många olika små tilläggsprogram till Trainz och dess filer men som sagt finns det någon som listar och visar alla KUID nummer.
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter men jag råkar ut för att om jag hämtar en bana från DLS så saknas det ändå massor av KUID nummer. Dessa finns att hämta på sidor utspridda över hela klotet. Men om man som jag har laddat hem massor med cdp filer kan det finnas en chans att rätt fil redan finns på hårddisken. Men var?!? Tänk om det fanns en funktion hos CM som även höll koll på vilka cdp filer och KUID nummer du redan har lagrade på din hårddisk. Måste jag tillägga att jag menar filer som ej är installerade i något Trainz. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jag förstår vad du menar, CGD, och jag förstod vad du menade redan i första inlägget.
Problematiken känner nog de flesta igen. Man laddar t.ex. hem en bana där det saknas 100 tillbehör som uppladdaren inte ens har tänkt på att man behöver. Det är inte bara på DLS som detta inträffar, utan även hos oss på vårt lilla forum. Även om jag tycker att den som laddar upp någonting ska se till att det är komplett, eller åtminstone ge länkar till tillbehören, så hjälper det inte dig och mig just nu. Ett fristående program som listar KUID nummer från en *.cdp och som sen söker av hårddisken, vore absolut bra att ha. Jag kanske tillverkar ett sån't program, då behovet tydligen finns. EDIT: Om alla uppladdare tänkte lite längre, så skulle vi inte behöva detta program, men nu är det som det är.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-03-21 klockan 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Bra nyhet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|