Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-25, 14:41   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
använder du dig av LOD? -prova utan.
Inte påbörjat det ännu.

Men jag gjorde ett helt nytt försök, helt från grunden, och det gav resultat, och den nya versionen av modellen är inne och rullar i Trainz.

Tack för assistansen!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:46   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Mysko, felet ska bara uppstå vid LOD om man läser här:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...ing.htm#Red008
rätt bra sida för att hitta förklaringar till fel

ingen fara, lycka till
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:00   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Inte påbörjat det ännu.

Men jag gjorde ett helt nytt försök, helt från grunden, och det gav resultat, och den nya versionen av modellen är inne och rullar i Trainz.

Tack för assistansen!
Phuuu.

Skönt att höra, att det löste sig.
Här sitter man helt maktlöst och fattar knappt någonting om 3D-bygge, så att man kan hjälpa till.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-26, 09:07   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jag har en liten tankeställare gällande kopplen på loket!

Som ni ser på följande bild, så sticker plogarna ut en bit framför själva buffert balken, och bromsslangarna går in bakom, och hänger i en kedja.
http://www.jarnvag.net/images/bild/l...000MBlstor.jpg

Men i Trainz, om jag utrustar loket med STL koppel, så går dessa rakt igenom själva plogarna, och jag är inte riktigt säker på hur jag ska lösa det på ett bra sätt.. så jag vill veta vad ni tycker, ska jag modelera om plogarna, eller kanske rentav plocka väck dom och bara köra gardjärn?
eller ska jag modelera egna bromsslangar, fast utan funktion ?

Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-26, 09:16   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag är inte så insatt i deras script, men om man tänker lite så borde det gå att lägga till en egen bromsslang, så får scriptet använda sig av den istället för dess inbyggda.

Genom att du bara lägger till en attachmentpoint där slangen ska sitta, sen i config-filen så länkar du just den punkten till en mesh av en bromsslang.
Det finns en guide någonstans på forumet, nu hittar jag den inte. Där är det beskrivet hur man gör med exempelvis egna bryggor osv, det borde gå att tillämpa mot en bromsslang också
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-26, 09:19   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Tack för tipset, ska undersöka saken!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-26, 17:55   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det är fullt möjligt att modellera och animera egna bromsslangar och koppla ihop dem via STL-koppel. Ta kontakt med Lan för mer information om hur många frames, och hur de skall kopplas i höjd och sidled, så att de passar ihop med STLs standardslangar. Kasta också gärna ett öga i min guide om det hela som Leoj snackar om, den ligger i downloadtråden i samma tråd som STL-koppel (den är fästad högst upp på sidan om jag inte missminner mig.)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 19:12   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Liten lägesrapport från verkmästare D.Yngve & Co.

Låter meddela att arbetet framskrider i sakta mak.

Notera att det är både målade å riktiga ledstänger här å där.
Dom målade ska flyttas (och en hel massa annat ), och ersättas med diffusa skuggor, och används bara som "riktmärken" just nu.
Å lite toning på rutorna har det blivit .

Som synes, så är det MYCKET jobb kvar än, men det går framåt i.a.f. .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20110401_0000.jpg (187.3 KB, 216 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110401_0002.jpg (205.7 KB, 217 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009